Senaatsfractie PvdA: Geen Iraq-enquete

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Mar 6 07:13:33 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, dat die WMD er niet waren wist natuurlijk niemand zeker. Velen
zijn het, zoals mijzelf, door de propaganda wel gaan geloven en dat is
ook zeer kwalijk. Wel had iedereen die dicht genoeg bij de bron stond,
zoals de tweedekamerleden, kunnen weten dat Saddam gewoon meewerkte
aan de wapeninspecties. En inderdaad, die banden met AlQaida, dat
wisten we allemaal dat het onzin was. Dat laatste had ons achteraf ook
veel achterdochtiger over de andere punten moeten maken, maar dat is
achteraf gepraat. Ik ben ondanks deze ruis altijd al tegen de aanval
en de bezetting (samen de oorlog inderdaad, foei Bert) geweest, met
name vanwege de Amerikaanse aanpak. Dat deze hele onderneming is
mislukt komt voor mij dan ook geenszins als een verassing. Dat dat
voor anderen en dan vooral de beter geinformeerden niet zo is, dan
vind ik eerlijk gezegd nogal dom en beschamend voor een
volksvertegenwoordiging en regering. Of men wist het wel natuurlijk,
en deed volledig mee met de oorlogspropaganda. Het lijkt er door die
voortdurende weigering tot onderzoek steeds meer op. En dan nog hoor
ik om me heen, dat men dat onderzoek niet zo belangrijk vindt.
Onbegrijpelijk.

De oorlogszuchtige rechterflank heeft het na deze Irakdoofput en
vanwege de regeergeile oppositie zelfs kunnen veroorloven het vuurtje
tussen Hezbollah en Israel vlak voor de verkiezingen nog flink op te
stoken. De Israeliers zelf hebben inmiddels spijt dat ze naar o.a. de
Nederlandse regering hebben geluisterd en nog maar een paar weken door
zijn gegaan met hun heilloze bombardementen. De partij van de
hoofdverantwoordelijken (Balkenende en Bot) wordt een paar maanden
later de grootste, omdat de oppositie (ook D66) het volledig laat
afweten.... Een schande.

Groeten,
Mark Giebels