Erik bekent stalken tot in de rechtzaal ? (Addendum)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Mar 5 00:03:20 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Kun je ons dan eens uitleggen waarom je mensen die het niet met je eens
> zijn voor NSB-ers, Feldwebel of SS-er uitmaakt Hein, en waarom je altijd
> de Tweede Wereldoorlog bij je tirades tegen andersdenkenden betrekt?
> Heeft dat wellicht te maken met de politieke keuze van een familielid?

Nee, u doelt op een familielid die in het Duitse verzet heeft gezeten?
Anders zou ik niet weten op welk famulid u toespeelt. Maar om uw vraag
te beantwoorden: ik heb meerdere historische vergelijkingen gemaakt, en
ze betreffen allemaal autoritaire systemen: DDR, Sovjet Unie, Nazi
Duitsland, Fascistisch Italië. Ik ben inderdaad gefascineerd door de
vraag hoe dit soort systemen kunnen ontstaan en kunnen voortbestaan. De
riol van de kleine burgerij speelt daarbij, naar mijn inzicht, een
belangrijke rol. In de DDR waren het gewone burhermannetjes die elkaar
besnuffelden, en elkaar aangaven bij de partijbonzen. In de Nazi-tijd
waren het kleine burhermesnjes die Joden aangaven en als NSB-ers mensen
treiterden die zich nauwelijks konden verweren, alles onder toeziend oog
van de bezetter. In de Sovjet Unie werden burgers tegen elkaar
uitgespeeld, heerste er angst alom.
Daarmee krijg ik wel eens associaties, met uw welnemen.  Als iemand in
de Sovjet unie iets zei dat de autoriteiten niet beviel: hij werd
afgevoerd naar psychiatrische instellingen.  En ja, helaas, uw handelen
doet mij wel eens aan die kleinburger denken die aangeeft, bespiedt,
roddelt, zwartmaakt.  De manier waarop u en Hagens op usenet, en op
DB.NL mensen aan het treiteren sloegen heeft me menig associatie
gebracht met regimes waarin je  vrijelijk iemand kan zwart maken, zolang
die iemand zich niet verweren kan.
Ik heb de vrijheid genomen die mensen tegen u en Hagens te beschermen,
en dat neemt u me nog steeds kwalijk. Helaas. Maar de zaak omdraaien, en
stellen dat ík me misdragen heb, nee, dat is een doorzichtig truukje.