Senaatsfractie PvdA: Geen Iraq-enquete

Sun Mar 4 23:15:51 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM>,
>Dat ze compromissen sluiten met het CDA is een ding. Maar dat ze hiermee
>het hele parlement, Tweede en Eerste Kamer, gijzelen, is toch niet te
>geloven. De rechten van het parlement op een terrein als dit inperken om
>JP niet in de problemen te brengen.

 *En* de Hoop Scheffer...!

 De Hoop Scheffer verklaarde in het parlement dat de regering (Balk-II)
 naast de informatie van 'de bondgenoten' ook over *eigen informatie*
 beschikte. [Er staat me ergens bij dat ik daar destijds al vrolijk
 tegen opponeerde - ik opponeerde trouwens al tegen deze oorlog voordat
 de aanval op Iraq uberhaupt begon].

 Inmiddels is zonneklaar dat de informatie van de bondgenoten leugen-
 achtig was. Een eventuele enquete spitst zich daarom toe op de aard
 van die 'eigen informatie'. En die kan er onmogelijk zijn...

 In het Britse parlement kan een *minderheid* trouwens ook een enquete
 starten,
    http://www.publications.parliament.uk/pa/cm/cmparty/memi01.htm
 een gewone enquete staat daar op de 'Approved List' en een minder-
 heids-enquete niet.

 Bestaat een dergelijke constructie ook in Nederland ? Staat er niet
 in de Grondwet dat het parlement uberhaupt het 'recht' op enquete
 heeft ?   :-)