de winning van helium-3

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sun Mar 4 23:12:18 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
> [...]
>
>  Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.EU>,
>
>  Omdat Helium licht is en een edelgas (in tegenstelling tot het nog
>  lichtere waterstof laat het zich niet binden) verdampt het van de
>  Aarde. Helium is - als edelgas - niet giftig, juist omdat het zich
>  niet bindt.
>
>  Ik neem aan dat men iets beoogt als, Helium-3 + p --> Helium-4 + n
>
>  Zijn daar niet aanzienlijk hogere temperaturen voor nodig, dan bij de
>  fusie van zwaar waterstof ? Lijkt me van wel - de electrische
>  afstoting is immers 2 maal groter.
>
>  Op Aarde bevinden zich gigantische voorraden zwaar water.

Hmm, dideuteriumoxide (D2O of 2H2O),  maar, waarom
ons dan zo druk maken over Iran?

>  Waarom zou
>  men dan naar de Maan gaan om daar een goedje te halen dat aanzienlijk
>  moeilijker te fuseren valt dan zwaar waterstof ? Klinkt niet erg
>  logisch.

Wel misschien als je daarmee radioactiviteit kunt vermijden?

>  Op de radio werd beweert dat Helium-3 gebonden zou zijn in moleculen.
>  Ook dat is onzin: Helium is een edelgas en dat is geen onderdeel van
>  moleculen.
>
>  Dit heeft een hoog Paaseiland-gehalte...

In 1722 stuitte de Nederlandse ontdekkingsreiziger Jacob Roggeveen op
een merkwaardig eiland: Paaseiland
http://www.paaseiland.nu/

:)

http://www.youtube.com/watch?v=SjeX7matVGA