de winning van helium-3

Sun Mar 4 15:14:51 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.EU>,
>Import van materiaal dat niet van nature thuishoort in een bepaald systeem
>kan ernstige ongewenste bijwerkingen tot gevolg hebben. Denk aan de
>konijnen en kamelen in Australie.

 Omdat Helium licht is en een edelgas (in tegenstelling tot het nog
 lichtere waterstof laat het zich niet binden) verdampt het van de Aarde.
 Helium is - als edelgas - niet giftig, juist omdat het zich niet bindt.

 Ik neem aan dat men iets beoogt als,
    Helium-3 + p --> Helium-4 + n

 Zijn daar niet aanzienlijk hogere temperaturen voor nodig, dan bij de fusie
 van zwaar waterstof ? Lijkt me van wel - de electrische afstoting is immers
 2 maal groter.

 Op Aarde bevinden zich gigantische voorraden zwaar water. Waarom zou men
 dan naar de Maan gaan om daar een goedje te halen dat aanzienlijk moeilijker
 te fuseren valt dan zwaar waterstof ? Klinkt niet erg logisch.

 Op de radio werd beweert dat Helium-3 gebonden zou zijn in moleculen. Ook
 dat is onzin: Helium is een edelgas en dat is geen onderdeel van moleculen.

 Dit heeft een hoog Paaseiland-gehalte...