Beveiliging AHA

Thu Mar 1 00:45:23 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op de pagina in kwestie heeft Hein een escalatieladder bijgedragen.
Hein onderscheidt vier fasen.
Het is verhelderend om die te illustreren met zijn eigen gedrag
jegens mij.

"De eerste fase, de basis, is een interactie waarin de inhoud van het
gesprek op redelijke toon besproken wordt. Er kunnen
belangentegenstellingen of verschillen van inzicht aanwezig zijn,
maar de gesprekspartners laten zich door inhoudelijke en redelijke
argumenten beïnvloeden"

Dit was de situatie toen ik Hein net had leren kennen. We discussierden
toen in DDS, op de fora dds.dds en dds.technopolis.
Hoewel Hein wel dikwijls duidelijk maakte dat hij het allemaal veel
beter
wist/zag/etc. dan ik, was de toon tamelijk beschaafd.

De persoonlijk-emotionele fase. Kenmerken: het gesprek wordt ik tegen
jou. Inhoudelijke argumentatie verliest het van persoonlijke en
emotioneel getinte bijdragen. De ander wordt vijand, tegenstander.

Tot deze fase ging Hein echter al vrij snel over. Het feit dat ik een
uitkering had
werd door hem regelmatig als 'argument' ingezet.
Hein ging mijn naam verbasteren, en tenslotte werd ik voor NSB-er,
Feldwebel,
en incestslachtofferposeur uitgemaakt.

"De oorlogsfase. Als de ander geen mens meer is (ontmenselijkt),
zelfs geen vijand meer, maar slechts een te vernietigen object, boos
dier of levensbedreigend ziekteverschijnsel, is de stap naar
destructie niet ver meer. (...) De taal wordt dus uitermate
destructief, en is een voorbode van fysiek (versus verbaal) geweld."

Zie bijvoorbeeld de bijdrage van een dag geleden, waarin met een
klauwhamer wordt gedreigd.
Maar in feite maakt Hein zich al veel langer aan schuldig aan het
ontmenselijken van personen
die hij als tegenstander beschouwt.

Erik vdMb