inleiding tot het artikel in Opinio nr. 26 over jongerenoverschot en geweld: Kunnen de Europeanen overleven?

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Jul 26 22:55:27 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De mens toont zich toch te behoren tot het rijk der biologie.
Als het er niet goed voorstaat, is er een neiging tot "overmatig" veel nageslacht te produceren. In de plantenwereld komt dit ook voor - denk aan het "noodzaad" dat Iepenbomen produceren in tijden van flinke droogte: wolken van de magere zaadjes waaien je om de oren, zelfs in de binnenstad. Vele diersoorten kennen dit verschijnsel ook.

En als je dan ook nog enige medische zorg er op loslaat, en genoeg te eten, blijft al die offspring dus in leven. Met het beschreven effect: een heftige concurrentiestrijd.
Het is niet per se de Islam die dit oproept. Want zodra er wel sprake is van economsiche ontwikkeling - vooral van de vrouwen! - en de economische kosten stijgen van het grootbrengen - scholen! - van kinderen, daalt het kindertal. Maar die kanslozen die wel gevoederd worden, ja, die hebben geen uitzicht op een echte toekomst ("concentratiekamp" Gaza!). De waardigheid van een man lijkt er dan alleen in te bestaan dat hij zijn vrouw laat baren en zwoegen. Maar het is dan pure biologie!
Maar dat doet niets af aan de beschreven zaken.

We weten allemaal hoe hard het Chinese beleid is terzake, en in India daalt met deeltjes voorspoed ook het kindertal.
Maar als in een cultuur net zo weinig getiwjfeld mag worden aan de voorschriften Gods (pardon Allah), dan is er van staatswege ook geen openlijke politiek tot drukken van het kindertal (Egypte, Pakistan) mogelijk, net zomin als dat tot voor kort - nu nog soms - in geheel Rooms-Katholieke landen - ja, die buiten Europa, en dan arme derde-wereld landen - niet mocht. Die Spanjaarden en Intalianen weten dat je dan gewoon die Pauselijke regels aan je laars moet lappen, want je kunt anders niet deelhebben aan de welvaart.

Dan blijft nog wel die ene vraag, die misschien samenhangt met een combinatie van Arabisch eergevoel èn Islam: waarom landen uit die culturele hoek toch niet instaat zijn tot wat Japan heeft gedaan, China nu doet, en misschien Vietnam gaat doen. Maleisië? Indonesië? Zodra burgers zich tot onderdanen van God gaan maken, en dat als hoofdkenmerk te gaan voeren, lijkt de echte arbeidsdrift af te nemen. Of zou het een kwestie zijn van liggen in de tropen?

Kritische reflectie vereist een voldoende talent, en afstand, en durven doorvragen. En educatie - dus dat er geïnvesteerd is in kinderen (= opvoeden, opleiden, en ze vrij de wereld in laten gaan).

/raimond de tempe