Beetje trots...

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 24 16:19:33 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik begin weer een beetje trots te worden op mijn partij.....
-------------

  Nieuwe feiten over Irak: nieuwe Kamervragen

Deense troepen hebben geholpen bij geheime missies in Irak vóór de
invasie van Irak op 20 maart 2003. Eerder werd al bekend dat Nederlandse
troepen nauw samenwerkten met de Denen. D66 vraagt de regering daarom of
Nederlanders ook betrokken waren bij geheime missies in Irak.

Uit een uitzending van VPRO Argos blijkt dat de Deense regering
inmiddels heeft toegegeven, dat er Deense troepen waren in de landen die
Irak omringen. De Denen waren op plaatsen waar geheime missies in Irak
werden voorbereid en van waaruit ze werden uitgevoerd. Eerder bleek al
dat Nederlandse en Deense troepen nauw samenwerkten voor de inval in
Irak. D66 vraagt de regering nu of er ook Nederlandse troepen op deze
plaatsen aanwezig waren. D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: "Wat
de regering precies verborgen houdt door een onderzoek te blokkeren, is
niet duidelijk. Deze nieuwe feiten maken echter wel duidelijk dat
Nederland mogelijk betrokken was bij de voorbereidingen van de inval."

In Denemarken kwam er meer openheid door een uitzending van Argos waarin
uit de doeken werd gedaan dat Nederlanders samen met Denen op Irakees
grondgebied hebben gevochten. De Nederlandse regering ontkende, maar de
Deense regering erkende dat er wel troepen waren in Oman, Bahrein en
Jordanië. Toen bleek dat vanuit deze plaatsen geheime missies in Irak
werden voorbereid, ontstond er grote commotie in Denemarken. De Deense
regering had namelijk geen toestemming van het parlement om
inlichtingenofficieren in te zetten in Irak.

Ook het Nederlandse parlement heeft geen toestemming gegeven voor
dergelijke acties; Nederland zou de inval alleen politiek steunen.
Pechtold: "Het kabinet had geen toestemming om de inval militair te
steunen. Ik ben dan ook zeer verbaasd over deze nieuwe onthullingen van
het programma Argos en ik vraag het kabinet wat de Nederlandse troepen
deden vóór de inval. Hebben Nederlandse troepen in Irak of daarbuiten
meegewerkt aan de voorbereidingen van de inval?"

De laatste tijd gaan er steeds meer geluiden op om een parlementair
onderzoek te doen naar de besluitvorming rondom de inval in Irak. Zo
keerde PvdA-senator De Vries zich fel tegen het kabinet en sprak ook de
nieuwe CDA-minister van staat, Peter Kooijmans, zich uit voor een
parlementair onderzoek. Pechtold: "Deze nieuwe feiten zijn een signaal
aan PvdA- en CDA-politici om zich te bezinnen. Dit geldt zeker voor de
fracties in de Eerste Kamer." De Eerste Kamer is niet gebonden aan het
regeerakkoord en van senatoren wordt daarom verwacht dat ze de Kamer van
de bezinning zijn.