Koolzuurgas-ideologie: Thatcher en aartsconservatieven inderdaad aanstichtster 'Global warming'

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Tue Jul 17 12:46:54 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Marc,

Even voor de duidelijkheid: ik ben het niet eens met jouw syllogisme I. Ik
weet zelfs niet of dit wel een syllogisme is, ik heb het voor de zekerheid
nog maar even nagezocht. Het is in ieder geval geen sluitende redenering.

>    I.  Premisse A: Het broeikasscenario is een progressief scenario.
>        Premisse B: Het broeikasscenario komt uit het kamp van Margaret
>                    Thatcher.

OK, bij Premisse A gaat het bij mij al mis. Ik zie niet hoe het
broeikasscenario progressief of conservatief of reactionair of wat dan ook
zou zijn.

Deze termen hebben volgens mij te maken met toekomstplannen, het oordeel
of deze plannen een vooruitgang of achteruitgang (in de tijd of in
wenselijkheid) zijn, of met de houding van mensen ten opzichte van
verandering.

Sterker nog, wat beteknt het woord broeikas*scenario* eigenlijk precies?
Het broeikas*effect*, dat ken ik. Dat is een feitelijke situatie die zich
momenteel voordoet op de planeet Venus. Op aarde nog niet, althans nog
niet op desastreuze schaal. Mocht dat wel gebeuren, lijkt me dat een
achteruitgang.

Is het broeikasscenario het scenario waarin het broeikaseffect op aarde
zal toeslaan? Zo ja, dan is dat een voorspelling. Die kan goed of fout
zijn, mogelijk gekleurd door ideologie, maar mijns inziens niet
progressief, conservatief of reactionair.

Premisse B: dit is nieuw voor mij, al zou het me niks verbazen als
Thatcher het destijds als gelegenheidsargument heeft gebruikt.

>        Conclusie:  Margaret Thatcher is progressief.

Daar is een hoop voor te zeggen, maar mijn bewering (niet 'conclusie',
want  met je vermeende syllogisme ben ik het oneens) was dat ze niet
conservatief was, da's niet helemaal hetzelfde. Het ging mij ook helemaal
niet om dat broeikaseffect, maar jouw misbruik van het woord progressief.

>  Martijn Meijering hangt Syllogisme I aan terwijl ik zou kiezen voor
> Syllo-
>  gisme II. Daarenboven lijkt dit een mooie verklaring waarom de koerspro-
>  blematische sociaal-liberalen in D66 momenteel 'links' en 'rechts'
> omkeren
>  (ze zijn rechts maar denken van niet)

Links en rechts zijn bij mijn weten nooit omgedraaid :-) Links en rechts
hebben te maken met inkomenverschillen en herverdeling van welvaart door
overheidsingrijpen. Wie onder het gemiddelde zit of voor een
(semi-)overheidsinstelling werkt, is er voor dat er geld wordt weggehaald
bij de rest. Dat heet tegenwoordig en al sinds mensenheugenis links.

en hetzelfde doen met 'progressief'
>  en 'conservatief' (ze zijn conservatief maar denken van niet). Dit zou
>  best eens met twee syllogismen verklaard kunnen worden - formuleer deze
> en
>  de denkfout van de sociaal-liberalen komt vanzelf bovendrijven (zie
> onder).

Nee hoor, het is gewoon een verschil van mening of de (economische)
veranderingen van de jaren zeventig goed waren of juist slecht. Als je van
mening bent dat ze een vooruitgang waren ten opzichte van wat daarvoor
kwam, dat dat door de tijd achterhaald of misschien van meet af aan
verkeerd was, dan zie je deze veranderingen als progressief en het huidige
terugdraaien daarvan als reactionair.

Als je het daarentegen ziet als schandelijk gegraai, dan is het progressie
dat dat wordt teruggedraaid.

>  Het lijkt me dat Margaret Thatcher, ook al gezien de naam van haar
> partij,
>  haar reputatie en haar zielsverwantschap met de conservatieve Ronald
> Reagan
>  wel degelijk conservatief is.

Voor marktwerking is niet hetzelfde als conservatief. Haar denkbeelden
over de rol van de vrouw in de maatschappij lijken me ook bepaald niet
conservatief.

>  Zeg liever dat je voortaan 'conservatief' en 'rechts' bent in plaats van
>  'conservatief' voortaan 'progressief' te noemen en 'rechts' voortaan
>  'links'. Dat eerste komt veel begrijpelijker over.

Dit vind ik net zo'n onzin als zeggen: Zeg liever voortaan dat je ongelijk
hebt.