Patenten zijn een net-loss!

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Tue Jul 17 01:17:31 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wanneer de overhead van de inkomsten afgetrokken wordt, waarbij de
> kosten van rechtszaken een deel is van die overhead, dan rest slechts
> volgens dit artikel een (groot) negatief saldo. Ik denk niet eens dat
> onderstaande studie alle, of zelfs ook maar de meeste,
> maatschappelijke kosten meetelt.
>
> http://www.nytimes.com/2007/07/15/business/yourmoney/15proto.html
>
> By MICHAEL FITZGERALD
> Published: July 15, 2007
>
> PATENTS are supposed to give inventors an incentive to create things
> [...]

Precies, bedoeld, ... al is dat ook een wat kort door de bocht
omschrijving. Maar zoals wel vaker zorgen juist ingrepen in de (regels
van de) onderlinge concurrentie voor onbedoelde/onbegrepen
neveneffecten. Het kan dus niet verbazen dat het veelal grotere (al
langer bestaande) ondernemingen de ´vruchten´ plukken van de wet, en
niet de werkelijke ontdekker/uitvinder, of de maatschappij als geheel.

"“Today, over all, patents don’t work; for the information technology
industry especially, they don’t work,” said James Bessen"," maar dat heb
ik hier ook al eerder beweerd, Bart. Die bedrijfstak kan er ook
nauwelijks van profiteren, immers het systeem zelf vormt eerder een
bedreiging - vanwege de snelheid van de ontwikkelingen (zelf) - voor de
innovatie. Dat ligt nu eenmaal in de aard van de onderliggende
bedrijfstak en het vormt in die zin eerder een blokkade voor verdere -
snelle ontwikkelingen - dan dat het die uberhaupt maar zou (kunnen)
ondersteunen.

Het uitblijven van nieuwe innovatieve Operating Systemen voor computers
is op zich al een teken aan de wand, en vormt een ernstige blokkade voor
echte vernieuwingen. Oorzaak: de patenten -en de intellectual property
wetgeving.

Het zijn dan ook de ´bedrijven´ die profiteren van innovatieve werknemer
en de wetgeving, en niet die werknemer zelf en daarna het bedrijf. Ik
zie niet in waarom er geen concurrentie zou mogen zijn over werknemers
die iets aan het bedrijf kunnen toevoegen.

Afschaffen, of in elke geval herbeoordelen en aanpassen, waarbij de
werkelijke bedenkers meer de credits ontvangen is een optie, en
misschien het op een andere manier vorm gegeven, maakt, dat het nog
langer een bruikbaar instrument is, blijft of vormt.

De bedenkelijke reputatie van de pharmaceutische industrie, waarbij de
maatschappij op draait voor een onoverzichtelijke R&D, het onbedoeld
creeeren van een monopolieposities etc, vormen juist weer een ernstige
bedreiging voor economische groei. Het bijzonder negatieve bij effect
van de prijsopdrijving vormt zelfs een bedreiging voor de
(volks)gezondheid van velen. Een systeem waarbij tegemoet wordt gekomen
aan de controleerbare werkelijk gemaakte onkosten zou de concurrentie en
dientengevolge de nieuwe innovaties door ook juist kleinere bedrijven
wel weer eens meer vruchten kunnen afwerpen. De kleinere bedrijven
beschikken veelal niet over een goed geoutilleerde afdeling die zich met
patenten, en wat dies meer zij, bezig houden. In feite worden die al op
achterstand gezet door de (negatieve) uitwerking van dergelijke
wetgeving. Er moet zelfs worden ingegrepen (op wiens kosten?) om
HIV/AIDS patienten te kunnen voorzien van medicatie, omdat die anders
onbetaalbaar zijn (waardoor?) .... !!??!!

Afschaffen is zo mogelijk zelfs de beste oplossing. Misschien dat het
aanvankelijk - vanuit goede bedoelingen - een goed instrument was, maar
het vormt meer en meer een bedreiging, en een monopoliseren van de
markt. In dat geval zorgt de marktwerking zelf wel weer voor een goede
balans tussen de verschillende onderdelen, en de onderlinge concurrentie.

Wel beschouwd schiet de wetgeving juist haar doel voorbij, en vormt het
zelfs het instrument dat de concurrentie vervalst, met alle gevolgen
voor de maatschappij en innovaties.

Op dit moment zie ik veelal alleen maar de negatieve aspecten die het
gevolg zijn van die (verouderde?) wetgeving. Heb jij nog spectaculaire
zaken vernomen uit het innovatieplatform? En/Of is dat niet simpel het
gevolg van het ´patent denken´ ? En waarbij - och arme - werkelijke
innovaties juist uitblijven?

Henk Elegeert