Wetenschappers presenteren alternatief IPCC-rapport

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Wed Jul 11 12:53:24 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hmm, dat ''zondige" van broeikasaanhangers is aan mij als agnost niet
> besteed. Misschien wordt het langzamerhand zinvol om het verband
> tussen "klimaat" en "leefmilieu" nader te bepalen. Iets buiten
> (alleen) verhalen over CO2-uitstoot en neutralisering van
> energieverbruik via boompjes planten.
>
> Wat dat laatste betreft: lucht- en bodemvervuiling en de
> beschikbaarheid van (fossiele) brandstoffen of mechanische
> energieopwekkers als wind en water zijn concrete zaken en deels
> eindig. De vraag is in hoeverre klimaat en milieu malkander
> [...]

Hmm,  lastig geloof ik,  die logica, Henk, kijk:

http://www.tonverlind.nl/tv.php
"
De grote klimaatzwendel - reacties

Dag meneer Verlind,

Ik kan het nauwelijks geloven dat u de documentaire "the great global
warming swindle" gaat uitzenden. Ik heb hem inmiddels via internet
gezien en deze zwendelfilm is werkelijk te erg. Leugens en halve
waarheden met als doel het publiek te misleiden. Wetenschappers betaald
door exxon die enorme sommen geld toekennen aan lieden die het
IPCC-rapport onderuit halen. Verminkte statistieken etc. Ik voeg enkele
links toe waarin deze zwendel wordt besproken. Ik hoop dat u deze doorneemt.

http://www.independent.co.uk/environment/climate_change/ article2355956.ece
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/03/ swindled/
http://www.jri.org.uk/index.php?
option=com_content&task=view&id=137&Itemid=83

Hier een stukje uit wikipedia:

Er is veel kritiek geweest uit wetenschappelijke hoek over de
voorstelling van de feiten in The Great Global Warming Swindle. Vooral
het gebruik van achterhaalde cijfers en onderzoeken voor het
ondersteunen van de stellingname van de documentaire is bekritiseerd. In
de sommige gevallen worden de conclusies onderuitgehaald door niet
gepresenteerde, nieuwere kennis. In ieder geval is er één wetenschapper
geweest die zijn medewerking aan de film heeft ingetrokken, waarop deze
film van internet is verwijderd.

In een open brief[1] aan de maker van The Great Global Warming Swindle
wijzen 40 klimaatwetenschappers zeven belangrijke misvattingen aan:

    * De gemiddelde temperatuur van de Aarde is niet zo hoog als tijdens
de middeleeuwen.De documentaire verwijst hierbij naar een grafiek uit
een rapport van het IPCC uit 1990. Deze grafiek toont slechts
temperaturen tot 1975 en is in de afgelopen 17 jaar achterhaald door
nieuw onderzoek. De United States National Academies publiceerde in 2006
een rapport waarin staat dat "geen enkele grootschalige
temperatuur-reconstructie blijk geeft van middeleeuwse temperaturen die
zo hoog waren als de laatste decennia van de 20e eeuw."

    * De gemiddelde temperatuur van de Aarde nam sterk af tussen 1940 en
1980.Inde documentaire wordt een grafiek vertoond waarvan NASA als bron
wordt gegeven. NASA heeft echter nooit een dergelijk grafiek
gepubliceerd met betrekking op de gehele aarde. De temperatuur op het
noordelijk halfrond nam af tussen 1940 en 1976, maar niet zo sterk als
in het programma wordt gesteld.

    * De troposfeer warmt sterker op dan wat verwacht kan worden op
basis van de modellen, en is dus niet door mensen veroorzaakt.In een
wetenschappelijk review van 2006 stelt het US Climate Change Science
Programme dat de temperaturen in de modellen soms boven, soms onder de
geobserveerde temperatuur zitten. Er wordt geconcludeerd dat "gegeven de
variatie in de resultaten van de modellen en de onderlinge overlap en de
overlap met de beschikbare metingen, is er geen conflict tussen de
geobserveerde veranderingen en de resultaten van klimaatmodellen."

    * Vulkanen produceren meer CO2 dan mensen.Hiervan wordt geen bron
gegeven. Deze uitspraak is onwaar, vulkanische emissies zijn minder dan
2 procent van de menselijke emissies.

    * In het verleden volgde een stijging van de concentratie CO2 een
temperatuurstijging, en dus is de huidige stijging van de temperatuur
niet het gevolg van de toename van CO2.Deze conclusie staat lijnrecht
tegenover de huidige wetenschappelijke inzichten volgens peer-reviewed
journals. Duidelijk is ook dat de huidige toename van CO2 wel degelijk
voorafging aan de huidige temperatuurstijging.

    * Oceanen stoten grote hoeveelheden CO2 uit bij opwarming, en dus
zijn menselijke emissies niet verantwoordelijk voor de stijgende
temperaturen.Emissie van CO2 uit de oceaan kan wel een bijdrage leveren
aan het versterkte broeikaseffect, maar is niet de hoofdoorzaak. De
oorzaak van toename van CO2 is ondubbelzinnig de mens.

    * Variatie in de zonnecyclus kan de stijgende temperatuur
verklaren.De in de documentaire gebruikte grafiek loopt slechts tot
1975, is niet afkomstig uit bekend wetenschappelijk werk en een bron
wordt niet gegeven. Recent onderzoek wijst uit dat er zeker in de
laatste decennia geen goede correlatie is tussen activiteit van de zon
en de temperatuur op Aarde.

Hier een link naar de Engelse wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Global_Warming_Swindle#
Reactions_from_scientists

Hier een filmcommentaar (zeer slecht geluid, maar zeker moeite waard)
die scene voor scene de fouten en misleidingen in de film opsomt door
een wetenschapper van de universiteit van edinburg:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-1656640542976216573&
q=great+global+swindle&total=147&start=0&num=10& so=0&type=search&plindex=1

Als u een tegengeluid wil laten horen prima, maar ik heb geen behoefte
aan leugens.

Ik ben lid van de KRO, maar als het niveau van een reporter-uizending
een dergelijk niveau aanneemt, zeg ik mijn lidmaatschap op.

"
 ... en het gaat er stevig aan toe,  zeg maar.

Henk Elegeert (die overigens geen lid is van de KRO)