Opnieuw homo-uitglijder D66

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Jul 6 21:35:41 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 7/6/07, Joris van den Wittenboer <jwittenboer at home.nl> wrote:
> Ik heb het gevoel dat we wel hetzelfde willen, maar ergens loopt het
> toch spaak... Indien het woord homo in bovendtaand voorbeeld nu
> vervangen werd door gemengd-ras huwelijken? Vind je ook dan dat D66 er
> geen punt van moet maken? Of ieder boorbeeld wat je kunt bedenken?

Kijk, ik vind dat de overheid zich helemaal niet met huwelijken
(leefwijzen en afspraken tussen burgers) moet bemoeien. Daarom krijg
je dit soort problemen. Maar als iemand om wat voor reden dan ook een
moreel bezwaar heeft tegen het actief deelnemen aan het sluiten van
wat voor huwelijk dan ook, dan zou mij dat een worst wezen. Zolang de
overheid er maar voor zorgt dat de wet wordt uitgevoerd.

Ik hoorde Mark Rutte vanmiddag op radio1 een ultra-conservatief betoog
houden om burgemeesters en gemeenten die de jacht op illegalen niet
proactief steunen (Ernst Bakker heeft me weer eens een trots D66
gevoel gegeven...) te dwingen en zelfs te korten op
gemeentefondsgelden. Ik zie hierin parallellen met het bovenstaande.
Ernst Bakker e.a. gaan geen illegalen verklikken die om informatie
komen vragen. Zou ik ook nooit doen. Dat is een kwestie van normen en
waarden, die Rutte blijkbaar niet deelt, maar iedereen moet wel het
recht hebben om het eigen geweten te volgen. Dat is enorm belangrijk
in een democratie.

> Maar om de scholen allemaal gelijk te behandelen? Of wil ze wel bepaalde
> verschillen toestaan?

Ze wilde de grondwet aanpassen zodat de overheid scholen op religieuze
(Islamitische?) grondslag geen financiering meer hoeft te geven.

> Daar heb je een punt. Ben ik in principe ook niet voor. Maar de vraag
> is, vind jij dat ook andere groepen die hun tijd anders willen indelen
> niet de markt op gejaagd moeten worden, of geldt dat alleen voor mensen
> met kinderen?

Dat geldt voor iedereen. Wat mij betreft voeren we morgen een
basisinkomen in en schaffen we de sollicitatieplicht af. Dat
bevoogdende vind ik vreselijk.

> Het is ook een verderfelijke vorm van leven :-p
> Meeste D66ers hebben deze levensvorm toch?

Zou kunnen, ik heb geen idee. Interesseert me ook niet. Maar, ik ben
huiseigenaar en ook tegen de HRA....OK, een mank gaande vergelijking,
maar je begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

<knip>

> Toch neemt de rechter bij de strafmaat dit soort dingen mee in de
> strafbepaling.

Ik ben daar tegen.

> Nee, de vraag is of iets zelfgekozen is of niet. Dat kunnen jij en ik
> niet 123 bepalen.

Nee, da's waar. Maar iemand die gelooft, of homo's haat, vind ik in
beginsel gewoon toerekeningsvatbaar.

> Maar is het gevoel van vijandschap terecht?

Ik gok van niet, maar de provocatie is bewust geplaatst uiteraard. Ik
heb het gevoel dat de vrijzinnigheid bij belangrijke spreekbuizen van
de partij niet lekker tussen de oren zit.

 Ik heb zelf het gevoel dat
> bijvoorbeeld alleenstaanden als vijand gezien worden om het in die term
> te bekijken.

Binnen D66??

> Maar dan moeten bestaande onregelmatigheden of oneffenheden in beleid
> van die overheid toch opgelost worden? en voorsprongspositie van een
> groep geschapen door die overheid dient dan overbrugd te worden.

Het gaat niet om voorsprong of achterstand, daar zijn groepen ook veel
te divers voor. Het gaat om principieel gelijke behandeling. En dat is
niet wat ik vaak van D66'ers hoor helaas.

> Maar dat is het nu dus wel, en dat moet dan toch veranderd worden?

Yep.

> Eens...
>
> Daar ligt m.i. dus een solidariteitstaak
>
> er zijn nog meer uitzonderingsgroepen....

Prima, zolang die groepen niet door irrelevante aspecten als
ethniciteit, sekse, leeftijd, samenlevingsvorm, religie, etc. worden
gekenmerkt.

Groeten,
Mark Giebels