Na aanval op pinpas valt EU betalingsrekening aan

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Jul 6 10:23:34 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Verdomme Marc-Alexander - je zit nu echt te zeuren!
Je hebt geen ongelijk als je moppert op de kosten van een pinpas - de meeste banken rekenen nu ook kosten.
Maar om dat alles in verband te brengen met de EU! Ook de cijfers van die werkgroep "mijn geld terug" tegen de euro - dat zijn geen inflatiecijfers over de afgelopen 5 jaren. Die groep heeft een ander pinpunt: dat onze gulden te goedkoop is ingewisseld, en dat-ie eigenlijk gelijkgetrokken had moeten zijn met de DMark, vlak voor de omwissseling. Maar al jaren eerder was er een virtuele euro - ik meen vanaf 97 of 98. De koersen lagen vast. En toen was er ook al bezwaar tegen de wisselkoers tussen gulden en Dmark. De gulden te goedkoop! En dat roept bepaalde gelijktrekkende bewegingen op, zodra dat kan. Dat gebeurt natuurlijk in die markten waar er sprake is van een vrije bepaling van prijzen. Horeca, eigen huizen - enzovoorts. Niet bij lonen, niet bij beschermde huren. Wel bij begrotingen van overheden - dat is altijd een vrije beweging. Weliswaar met controle van volksvertegenwoordigers (als die goed werken, en zich niet de mond laten snoeren). En niet op de bedragen die de heren met de hand aan de geldkraan zich toe-eigenen.

Man, het lijkt alsof je de tolgrenzen weer wilt optrekken, zo van weg met Europa. Tel eens even uit: einde positie Haven Rotterdam. (Stel je voor: uitgebreide douanecntrole bij Lobith, bij Zevenaar, bij Emmerik, bij Venlo; niet meer vrij de grens over naar Antwerpen.) En vertrek van meerdere grote internationale concerns. Weg werkgelegenheid. Kijk, ik mak me geen illusies omtrent het overdreven worden van de ideologie van de vrijhandelsmarkt. Daar, op dat punt, moet de vinger aan de pols gehouden worden. O.m. door een sterkere rol van het Europarlement. Maar pas op voor simplistisch boe-geroep.

/raimond de tempe