Opnieuw homo-uitglijder D66

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Jul 6 08:05:03 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Luisteraars,

Zelf ben ik ook voor generiek i.p.v. specifiek sociaal beleid, al was het
maar om bevoogding te voorkomen. Dat staat echter slechts gedeeltelijk los
van de leefvorm die men kiest of krijgt opgedrongen. Een deel van de
leefvormen zijn relatie-arm, wat vaak ook betekent inkomens-arm. Een
voorbeeld vormen eenouderhuishoudens, oude weduwes, problematische
alleenwonenden etc. Een ander deel van de leefvormen zitten boordevol met
relaties in de persoonlijke en ook gouvernementele sfeer, zoals de stellen
met jonge kinderen. Doordat we niet meer in grootfamilies leven zijn de
meeste leefvormen niet levenslang, meestal berekenbaar tijdelijk.

Nu zie je dat instanties eigenlijk vooral bezig zijn met huishoudens met
kinderen en problematische alleenwonenden (ouderen, verslaafden e.d.). De
andere helft van de bevolking merkt weinig van instanties, behoudens
belasting, verkeersbonnen en vuilnis aan de straat zetten e.d. Kortom, er
bestaat een ongelijke verdeling van contacten met (semi)officiele
instanties. Dat is een continu gegeven zolang je een redelijke staat wilt
handhaven. Niemand wil wild-west...

De broodnodige solidariteit om een en ander te financieren voor het
temperen van de sociale verhoudingen is aangetast door de neoliberale
regeringen sinds Paars-2. En nu gaan al die deelgroepen zich manifesteren,
waaronder georganiseerde homoseksuelen.  Iedere sectie knokt nu voor eigen
veiligheid en sociale zekerheid. De homo's via COC en D66 (zeer zwakke
positie) en media, het CDA voor volledige huishoudens etc. Ieder zoekt een
politiek kanaal voor belangenbehartiging. Kortom, elke partij krijgt als
het ware z'n clienten opgedrongen.

Voor een deel leidt dat trouwens de aandacht af van andere dan sociale
kwesties. Zo is de bereidheid tot massaal actievoeren rond inkomen,
Irak/Afghanistan e.d. versplinterd en geabsorbeerd door al dat
gefragmenteerde sociale knokken. Mogelijk komt er een convergentiemoment,
en dan zijn we af van al dat gezeur over ongelukkige homo's en gelukkige
gezinnetjes.

Komt dat moment door het bewaken van de belangen van individu of categorie?
Partijen voeren hier een spookgevecht. In feite voeren VVD, CDA, PvdA, SP
e.d. categorale propaganda en zijn ze op het gebied van sociale kwesties
eigenlijk geen politieke stroming of partij meer maar een vakbond van 't
een en ander. Maatregelen worden niet meer op inhoud bekeken maar op in
wiens belang ze zijn.

Dat is volgens mij de hoofdreden dat veel (vaak op zich juist beleid)
meestal mislukt: slechts een deel van partijen en bureaucratie committeert
er zich mee en de rest interesseert het niet - en dus mislukt een groot deel.

Voor deze lijst:  wie kankert op een sociale categorie moet eerst eens de
eigen positie in ogenschouw nemen.
hv,u
------