Palementair onderzoek naar onderwijs

Wed Jan 31 17:43:36 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zie dat D66 er een uurtje geleden een web-pagina'tje aan gewijd heeft...
   http://www.d66.nl/9359000/1/j9vvhc6cwgbojx9/vhhvobzfo0tz?ctx=vghpm7u9vdea
Alwaar,
   'De balans is doorgeslagen van kennen naar kunnen. Ik beweer niet dat het
   onbelangrijk is dat scholieren weten hoe Wikipedia werkt of hoe je een
   presentatie geeft, maar je moet jongeren wel een fundament aan basiskennis
   meegeven. Kennis die in hun hoofd zit; bijvoorbeeld hoe je moet staartdelen
   en hoe 't kofschip werkt', legt Pechtold ui

Nou, da's precies wat ik eerder opmerkte. Pechtold is een goede leerling...
                                                                   :-)
 Ik, eveneens eerder,
>Het onderzoek moet starten bij het ingaan van de Mammoetwet in 1968.

Ik kon dat zelf destijds heel mooi zien. Ik ben van 1 jaar voor de Mammoet,
m'n twee jaar jongere broer werd Mammoet-slachtoffer. De grens onderwijs/
vorming loopt dwars door mijn leeftijdsgenoten. Wij, niet-Mammoet'ers
moesten meer doen (langere schooldagen, op zaterdag gewoon naar school) dan
Mammoet-slachtoffers (die hadden 1 of 2 uur minder les per dag en 's zater-
dags vrij). We werden niet met onzin lastig gevallen, van 'sociale vaardig-
heden' hadden we nog nooit gehoord. In onze schoolboeken stond de tekst nog
keurig onder elkaar (kom daar tegenwoordig maar eens om) - hoe kunnen mensen
ooit iets leren - laat staan analytisch leren denken als alles als een soort
stripverhaal schots en scheef door elkaar op een pagina staat ?. Het 'les-
materiaal' *zelf* staat dat in de weg.

Heel treurig...  :-(