lafheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jan 25 11:17:59 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

>Die scheve schaats blijft me dwars zitten. Jouw queeste naar de moraliteit
>van de stemmer ook. Het d66 standpunt over de Armeense kwestie is nooit door
>iemand maar ook verdoezeld.

Jawel, zeker is dat gebeurd. Toen de situatie actueel werd, door de CU,
door de PvdA, door het CDA, toen gaf D66 niet thuis (zelfde is gebeurd
in de Irak-oorlog kwestie: toen het ertoe deed was D66 niet thuis).
Fatma's ontwijkende antwoorden hadden gigantische poliytieke impact:
ontwijken was precies wat de nationalisten wensten. Slappe verhaaltjes
als "het mnoet nog onderzocht worden" en  "wetenschappers zijn het
onderling oneens". Dit fenomeen hebben we jaren en jaren zien
plaatsvinden rond de holocaust-ontkenning. het is niets meer en niets
minder dan een verkapte vorm van ontekenning als politiek statement. En
dat is precies wat Fatma en Alexander hebben gedaan: ontkennen met een
slap verhaaltje. Hun verantwoordelijkheid ontklopen, zoals D66 al jaren
verantwoordelijkheid ontloopt op milieuterrein, Irak-beleid, sociaal
beleid, bestuurlijke vernieuwing. Achteraf, als het veilig is, het
correcte standpunt innemen, maar op het juiste moment, als het
eigenbelang in het spel is, de vluchtweg kiezen. Daartegen verzet ik me
al jaren.

> Nooit ook is er maar enige eis gesteld aan de motieven van de kiezer: de argumenten waarom je wel of niet op een bepaalde
>partij of een bepaalde afgevaardigde stemt is irrelevant voor de geldigheid
>van de stem.

Juridisch is dat zo, ja. Maar de facto is het niet waar. Waarom zouden
anders mensen om morele of juridische redenen van het stemrecht ontzet
worden? het interesseert me zeker waarom iemand op een bepaalde partij
stemt, ook in politiek-morele zin. Zou bijvoorbeeld blijken dat een
grote groep rechts-extreme stemmers op D66 ging stemmen omdat Alexander
-ik noem maar wat-  Pinochet iemand noemt "waarvan nog niet vaststaat of
hij misdaden heeft gepleegd", dan zeg ik onmiddellijk mijn lidmaatschap op.

> [...]
>leveringsplicht voldaan: de gemiddelde kwaliteit voldoet.
>
>In onze kieswet is deze norm vanzelfsprekend nergens te vinden, nog sterker,
>de kieswet is in de inhoud van haar regelingen tamelijk formalistisch, maar
>ja, je moet wel over enig juridisch denkvermogen beschikken om de ratio
>daarvan in te kunnen zien (hear, hear Fritz), maar een redenering per
>analogiam zou moeten leiden tot de conclusie, dat het niet aangaat in een
>democratie na te gaan, wat de motieven van de stemmer voor zijn keuze
>geweest is. Volstaan moet, dat de stem rechtsgeldig is uitgebracht.

Nogmaals, juridisch kan ik je volgen, menselijk en moreel niet. Ik
veroordeel het als iemand van mijn partij de indruk wekt de genocide te
ontkennen of te relativeren, en daarmee een Turks-nationalistische zetel
toegewezen krijgt. Hoe iemand een zetel krijgt vind er wel degelijk toe
doen. Of vond je ook dan Van Oudeallen terecht op die zetel zat?
Juridisch klopte het, maar moreel van geen kanten. Democratie en
rechtsstaat zijn meer dan juridische bouwwerken, het zijn levende,
menselijke realiteiten, waarin moraal, emotie, visie, overtuiging,
passie etc een belangrijke rol spelen.

>Over stemmen gesproken: U kunt tot morgenochtend op de site van Pauw en
>Witteman (www.nps.nl, pauw en witteman, poll) stemmen over de nieuwe
>minister van bestuurlijke vernieuwing. Kandidaten zijn: Pechtold, niemand en
>Paul de Leeuw (Niemand staat ruim voor, Pechtold ruim achter). Uw motieven
>gaan me niet aan, maar ik zou Pechtold stemmen.

Ik niet.
Wel als Minister van Bestuurlijk Meewaaien.