Homo-partij: D66 slaat terug met discriminerende motie

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Jan 24 14:14:12 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar Hein, je kunt niet spreken - in biologische termen dan - van een
eenmalig, mislukt experiment. Steeds weer opnieuw zullen door kleine
veranderingen, bijvoorbeeld door een bepaalde constellatie van erfelijke
factoren, bepaalde fenortypen optreden, die dan ook nog in hun opgroeien in
interactie met de omgevingsfactoren, met besef moeten krijgen homofiel te
zijn.
Steeds opnieuw zal het voorkomen. Hoezo, mislukt experiment?

Nou en - er zijn bij de hetero's toch genoeg stamlijnen die nooit verder
komen in de voortplanting? Ofwel: kinderloos. Van die inplant-embryoos kun
je in sommige gevallen ook lezen dat die van andere vrouwen, soms wel
verwanten, afkomstig zijn.
Goed, ik ben een hetero. Maar ik heb de leeftijd dat het nageslacht allang
een eigen leven leidt, en dat niet altijd zo dat je kan spreken van
gezellige familiebanden! De achterkleinkinderen - zover is het niet! - staan
al weer even ver van je af als je overgrootouders (ik heb er nog gekend).
Experiment gelukt? Nee, de dingen zijn nou eenmaal zo gelopen. Ook keuzes in
mijn leven vallen onder die loop der dingen. Evolutie heeft geen doel,
levende wezens trachten alleen te overleven. Genen en memen doen in
overdrachtelijke zin hetzelfde. Ook al zou de aarde over 100 jaar door een
supernova opgeslokt worden. (Memen zijn de "genen" in ons cultuurleven, in
de breedste zin van het woord. En voor een mens kan het een levensdoel zijn
cultuur te behouden.)

Kijk, waar ons mens als sociaal dier zich duidelijk toont, is in de
bereidheid kinderen van anderen op te voeden: stiefkinderen, pleegkinderen,
adoptiekinderen. Nou ja, dat toont zich dus ook bij sommige homofielen.
Waarom niet?
Dat zij in dergelijk gevallen natuurlijk een bepaalde zekerheid willen
inzake opvoeding, ofwel continuiteit in het gezinsleven, is alleen maar toe
te juichen, in het belang van de kinderen.
Wat niet wegneemt dat ik het helemaal niet toejuich, al die experimenten met
kunstmatige bevruchting. Genetische beschadiging is nog steeds niet
uitgesloten. Als een vriendinnenstel een kind wil, ik zou het zeer
acceptabel vinden als een van hen op de "natuurlijke wijze" van een goede
vriend zwanger zou willen worden ( ik doe niet mee, ik ben al jaren geleden
onvruchtbaar gemaakt). Alleen sommige sociale gevolgen moet je weten te
voorkomen, zoals "meneer krijgt toch spijt dat..."

/raimond de tempe