lafheid

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 23 23:53:02 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het achterliggende probleem van de vrijheden in Turkije (en afgeleid
> daarvan enigszins ook onder mensen met een Turkse achtergrond in
> Nederland) is zeker erg belangrijk, primair natuurlijk voor Turkije
> zelf, maar ook voor de EU.

Het gaat niet primair op die vrijheden. dat is een afgeleid probleem.
het gaat erom dat de Turks-nationalisten alles, ook moord en bedreiging,
ook omkoping, gebruiken om de "schandvlek op de Turkse Natie", namelijk
het feit van de genocide, buiten de publiciteit te houden. Daarom is
Dink vermoord, daarom is Fatma gekocht.

> Wel is het specifieke thema van de volkerenmoord op Armeniers voor het
> Nederlandse parlement, let op de kwalificatie, irrelevant, en het
> thema was dus ook in de verkiezingscampagne bepaald misplaatst.

Het onderwerp is nota bene door ons eigen parlement behandeld, op
initiatief van de Christen unie (juni 2006). D66 heeft toen vóór de
motie gestemd. Daarmee was het thema ook in Nederland relevant. Wanneer
bovendien enkele partijen ontdekken dat er genocide-ontkenners iop hun
lijsten zijn gedrongen, die dus banden hebben met de nationalusten, dan
is het helemaal relevant geworden. De reactie van Fatma en Pechtold op
die zaak was dus ondemocratisch en verdacht, kennelijk bedoeld om
Turks-nationalistische stemmen te lokken. Dat is geschied. Ik zal deze
handelswijze blijven veroordelen.

> Een beetje zoals ook in Servie, waar het toch de mensen zelf moeten
> zijn die van het eng-nationalisme moeten afstappen. Dat heeft tijd
> nodig, en allerlei internationale contacten (ook TV en internet) zijn
> de motor achter die ontwikkeling, niet politieke druk vanuit Nederland.

Onze eigen partij, D66, heeft via de IDO wel degelijk bijgedragen aan
een democratische ontwikkeling in Servië. ik heb daar zelf notabene in
servié aan bijgedragen. Hoe kom je dus aan deze naieve onzin. het
buitenland speelt juist een belangrijke rol als het gaat om
democratisering en ontmanteling van eng-nationalisme. Juist daarom ben
ik zo furieus op Fatma en Alexander. Ze hebben een unieke kans laten
lopen en alleen gedacht aan het eigenbelang.