Wetenschappelijk wangedrag: Energie, klimaat en zeewaterpeil

Sat Jan 13 10:06:44 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zojuist Arthur Rorsch, oud topman van TNO, op de radio gehoord. Hij schreef
met een aantal wetenschappers een brief aan informateur Herman Wijffels met
het dringende verzoek een studie naar de wetenschappelijkheid van het broei-
kasscenario te doen verichten. Wereldwijd zouden wetenschappers in opstand
komen - met name tegen een bureau van de Verenigde naties dat kolder op dit
gebied beweert. Kennelijk sta ik niet alleen - en ik heb behalve astrofysica
en theoretische fysica (aan de UvA) ook meteorologie (aan de VU) gestudeerd.

Al die opmerkelijk eberichten over 'het' broeikaseffect (de klimatologie),
zou gebaseerd zijn op wetenschappelijk wangedrag (dat verklaart waarom het
in strijd is met zo'n beetje alles dat op universiteiten gedoceerd wordt).
Met name de relatie oorzaak-gevolg is van alles mis (temperatuursverhoging
zou juist een hogere CO_2  veroorzaken), we komen uit 'een kleine ijstijd'
waarin de temperatuur veel te laag was, in het jaar 700 was Groenland ook
daadwerkelijk groen. Dat soort opmerkingen staan mij wel aan.

Het broeikas-scenario lijkt een grote fraude te zijn. Wetenschappers van
buiten de klimatologie geloven niet in dit soort modellen en klimatologen
weigeren inzicht te geven in zowel hun data als hun modellen/rekenprogram-
ma's. De beuk erin, wat mij betreft.

De achtergrond staat op,
   http://www.elsevier.nl/login/login_preview_e.asp?strretpath=http%3A%2F%2Fwww%2Eelsevier%2Enl%2Fmagazine%2Fartikel%2Easp%3Fartnr%3D134017%26jaargang%3D63%26week%3D2

Marc Fluks, Amsterdam