Die EU, het is toch wat

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sat Jan 13 09:33:58 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn,

tov een Nederlandse chauffeur mag je Poolse chauffeur goedkoop noemen.
Alleen  kan die Nederlander er hier niet meer van leven met onze prijzen.
Het gaat je dus om goede service en niet om je mensen die naar behoren
verdienen. Dat is het verschil toch, we hebben er wat over afgesproken en
dat ook zou dienen te gelden voor de Polen of de Tjechen.
En nu gaan klagen dat men geen chauffeurs kan werven, net de (tuin)landbouw,
zo heeft men geen commentaar meer.
Tegen het minimumloon, 80 h/pw en verder niet zeuren kan je overal terecht
hoor. Maar tegen de tijd dat je gaat zwaaien met hetgeen je eigenlijk hoort
te verdienen lig je buiten.
Een halve camping is hier ontruimt door een gemeente waar definitief wonen
onbespreekbaar was. Alle bezitters van sta-caravans hebben moeten verkopen
of weg ermee op verzoek van de gemeente en uiteraard met instemming van de
eigenaar. Ineens mocht men er wel wonen en wordt het ingericht om Polen te
huisvesten.
Daar is gewoonweg meer aan verdient door allebei.
Deze oost-europerianen trekken zich nu langzaam terug daar de lonen thuis
ook stijgen en moeten de Hollanders maar meegaan?
Je praat in verleden tijd maar helaas is het niet meer zo.
Welke sector is niet zo belangrijk meer. Als Pool krijg je netjes het
minimum(netto). Maar dan komt het, 10 euro per nacht per persoon, je eten en
drinken eraf, eens in de zoveel tijd eens naar huis en tel uit wat er voor
het thuisfront overblijft, bijna niks dus. Maar met een minimumloon aldaar
van 144 euro heb je nog een mooie cent als je niet kijkt wat je er voor hebt
moeten doen of juist moeten laten.
De werkeloosheid die we er mee creeeren betalen we die tijd toch wel. Ik zie
het om me heen, vooral hier aan de grens. Aan de Belgische grens weet ik een
plek waar 240 Polen zitten gehuisvest, voor een groot deel tenminste voor
het weekend.
Leg jij de voordelen hiervan maar eens uit.

Ger