Srebrenica

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Jan 7 05:58:47 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nouja, dutchbat maakte er een unsafe area van door schijnveiligheid te
> bieden.

Dutchbat is niet op eigen houtje daar heen gegaan,
en kan derhalve die niet enkel verantwoordelijk
zijn. De uiteindelijke 'schijnveiligheid' is de
optelsom van het zwak functioneren/optreden van
diverse/verschillende autoroteiten.

De schijnveiligheid werd een vertoning die de
Dutchbatters zelf (op een enkeling na: 'Don't shoot
the piano player' -neemt nog steeds geen
verantwoording-) niet is aan te rekenen.

De lafhartige houding van de Nederlandse
autoriteiten -zelfs tegenover het eigen Dutchbat, en
daar intern- is beschamend.

Uitreiking Draaginsigne Dutchbat III:
De weigering voorafgaand verantwoording af te leggen
over die lafhartige houding maakt het uitdelen van
'draaginsigne Dutchbat III' tot een aanfluiting....

http://www.dutchbat3.nl/
"
Een draaginsigne uitreiken waarmee de erkenning tot
uitdrukking wordt gebracht dat zij onder bijzonder
moeilijke omstandigheden hebben moeten functioneren
en naar eer en geweten hebben gehandeld ...",
onderstreept eens te meer de verantwoordelijkheid en
de lafhartige houding.

De (mede)verantwoordelijkheid voor die 'bijzonder
moeilijke omstandigheden' lag juist bij de
Nederlandse regering en parlement.

Aan de wens binnen de groep veteranen om erkenning
en waardering te krijgen voor hun ervaringen, wordt
dan ook geen gevolg gegeven.....  Zie:

http://www.dutchbat3.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=163&Itemid=2
officiele website van dutchbat3 - 11 jaar na Srebrenica

Zie ook:
http://www.dutchbat3.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=190&Itemid=2
officiele website van dutchbat3 - Dutchbat veteraan
eist erkenning aansprakelijkheid Defensie

"
,,Onlangs nog stierf één van mijn vrienden, destijds
een beer van een kerel”, vertelt Dave Maat. ,,Hij
was zo sterk dat hij tijdens de gevechten met de
Serviërs zijn vastgelopen mitrailleur op zijn  YPR
pantserwagen door de vergrendeling trok! Toen hij
dit jaar overleed, was die jongen geen schim meer
van de sterke soldaat van weleer. Geestelijk noch
lichamelijk. Het ergste is dat Defensie nimmer naar
zijn toestand heeft gevraagd. Onvergefelijk en nooit
meer goed te maken. Een fout waar een land zich voor
moet schamen. Alleen al om zíjn nagedachtenis vecht
ik door.
"

ZO gaat dit land met 'onze jongens/meisjes' om !!!
Erkenning?

Yep!

Henk Elegeert