Sophie in 't Veld bedriegt ondertekenaars verklaring over 'scheiding kerk en staat' !

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Wed Feb 28 01:26:17 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Zojuist zie ik een oproep van Sophie in 't Veld,
>  http://www.nieuwsbank.nl/inp/2007/02/27/R278.htm [hij staat ook op de
>  D66-website maar daar is hij moeilijk te lezen] over een 'Verklaring
>  van Brussel' onder het motto 'Liberale vrouwen op de bres voor
>  scheiding kerk en staat.'
>
>  In 't Veld waarschuwt, samen met een VVD-collega, in deze verklaring
>  tegen inmenging van religie in de politiek.
>  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article622134.ece/grondwetdiscussie_Worden_gelovigen_voorgetrokken?

"
deVerdieping | religie & filosofie | 07-02-2007

grondwetdiscussie / Worden gelovigen voorgetrokken?

door Sandra Kooke

Worden gelovigen in onze rechtspraak voorgetrokken? Minister Nicolaï
(VVD) en andere vrijzinnige denkers vinden van wel en willen daarom de
vrijheid van meningsuiting boven de vrijheid van godsdienst en het
non-discriminatiebeginsel stellen. Klopt hun stelling?

Dominees en imams die openlijk homo’s beledigen, maar omgekeerd het niet
accepteren dat popzangeres Madonna zich in een act aan het kruis laat
’nagelen’. Sinds de godsdienst weer een nadrukkelijker plaats opeist in
het openbare domein, klinkt steeds vaker de roep de speciale positie van
gelovigen in ons rechtssysteem op te heffen. Waarom mogen zij wel homo’s
beledigen, maar niet zelf ’christenhonden’ of ’geitenneukers’ genoemd
worden?

Maar is de positie van joden, christenen, moslims en andere gelovigen
werkelijk anders? Wie er met een praktische blik naar kijkt, zegt dat
het met het voortrekken van gelovigen wel meevalt in Nederland. Rechters
zijn er terughoudend in. Maar wie principieel is, ergert zich aan de
wettelijke voortrekkerij.

Artikel 6 van de Grondwet behelst de vrijheid van godsdienst, waarop
gelovigen zich kunnen beroepen als ze bijvoorbeeld homo’s beledigen. Het
Wetboek van Strafrecht kent twee artikelen die gelovigen nadrukkelijk
beschermen tegen beledigingen en godslasteringen. Zeker artikel 147 uit
het Wetboek van Strafrecht, dat ’smalende’ godslastering strafbaar
stelt, is een bron van ergernis onder principiëlen.
"

>  De Nederlandse versie staat op het frame,
>  https://www.iheu.org/v4e/html/dutch.html
>
>  Eerlijk gezegd is het allemaal vrij huichelachtig. Want wie staat er
>  op de home-page, http://www.avisionforeurope.org van deze verklaring
>  naast In 't Veld ?
>
>  Inderdaad: ene Paul Cliteur. ^^^^^^^^^^^^ Sinds wanneer is deze
>  meneer voor de scheiding tussen K&S ?

Sinds zijn laatste boek misschien ?

" Moreel Esperanto
Naar een autonome ethiek

Het staat iedereen vrij te geloven in heksen, kabouters, elfen, feeën,
zeemeerminnen, in de liefde, in delaatste zijnsgrond, het 'Ganz Andere'
en in aliens. Maar wanneer wereldleiders oorlogen beginnen op basis van
berichten die zij menen te hebben ont-vangen uit een andere wereld, dan
heb je wel een serieus probleem.'
"

Zie:
Paul Cliteur over Moreel Esperanto
http://boeken.vpro.nl/afleveringen/32325268/

>  Maar het wordt nog erger: wie of wat is die IHEU ?
>  http://www.iheu.org waar de pagina, http://www.avisionforeurope.org
>  feitelijk op staat ?

"

*Verklaring van Brussel*

Wij, het volk van Europa, bevestigen hiermee onze gemeenschappelijke
waarden. Deze zijn niet geworteld in één enkele cultuur of traditie maar
gebaseerd op alle culturen van Europa.

    * Wij bevestigen de waarde, *waardigheid *en* autonomie *van elk
      individu en het recht voor iedereen op een zo groot mogelijke
      vrijheid die verenigbaar is met de *rechten van anderen. *Wij
      onderschrijven het belang van *democratie* en *mensenrechten *en
      proberen de meest volledige* ontwikkeling* van elk individu te
      bevorderen.
    * We erkennen onze *plicht tot zorg *voor de gehele mensheid,
      inclusief toekomstige generaties en onze afhankelijkheid van en
      verantwoordelijkheid voor de natuurlijke wereld.
    * Wij bevestigen de *gelijkheid van mannen en vrouwen. *Alle
      personen, onafhankelijk van ras, afkomst, religie of geloof, taal,
      geslacht, seksuele oriëntatie of capaciteiten moeten door de wet
      gelijk beha*ndeld worden.*
    * Wij bevestigen het recht van een ieder zijn eigen *godsdienst of
      geloof *te kiezen en te volgen.. Maar het geloof van een groep mag
      nooit worden gebruikt om de rechten van anderen te beknotten.
    * Wij gaan ervan uit dat de *staat neutraal moet zijn *in zaken van
      religie en geloof, waarbij niemand wordt bevoordeeld maar ook
      niemand wordt gediscrimineerd
    * Wij gaan ervan uit dat persoonlijke vrijheid gecombineerd dient te
      worden met *sociale verantwoordelijkheid. *Wij streven een
      samenleving na gebaseerd op rede en medemenselijkheid, waarin elke
      burger ten volle tot zijn recht kan komen.
    * Wij bevestigen het belang van zowel *tolerantie* als ook* vrijheid
      van meningsuiting.
      *
    * Wij bevestigen het recht van iedereen op een *open en brede opvoeding.
      *
    * Wij verwerpen intimidatie, *geweld, *het* aanzetten tot geweld*
      bij discussies en proclameren dat conflicten moeten worden
      opgelost door onderhandelen en langs juridische weg.
    * Wij houden het *vrije onderzoek *hoog op alle terreinen van het
      leven evenals het in dienst stellen van de wetenschap voor
      menselijk welzijn. Wij proberen de wetenschap creatief te
      gebruiken, niet destructief.
    * Wij bevestigen de waarde van artistieke creativiteit en
      verbeeldingskracht en erkennen de transformerende kracht van
      kunst. Wij bevestigen het belang van literatuur, muziek en de
      visuele en uitvoerende kunsten voor de persoonlijke ontwikkeling
      en ontplooiing.

Vastgesteld op 25 maart 2007, zijnde de 50^ste verjaardag van het
Verdrag van Rome en de oprichting van de Europese Unie.

Click here to sign the Brussels Declaration
<https://www.iheu.org/v4e/html/sign_declaration.html>

"

Wij, het volk van Europa .... leuk bedacht.

Henk Elegeert