Bio-brandstoffen, waar blijven wij?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Feb 27 00:59:54 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Die motoren worden aangedreven door elektriciteit.

> Die elektriciteit wordt opgewekt, en kan eventueel in een accu worden
> opgeslagen.
> Accu's kunnen geen motoren aandrijven.

Accu's drijven electromotoren aan. Wat is aandrijven? Ik zal het al alfa
aan u uitleggen. Het is beweging brengen. Aanjagen. Aanzetten. ("het in
beweging brengen en houden", van Dale). Dus die accu heeft een plus en
een minpool, meestal voorzien van twee kleuren. Die twee polen worden op
een electromotor geplaatst, zodat de electrische energie de electromotor
in beweging zet, meestal een roterende beweging, die op zijn beurt wordt
getransmiteerd naar wielen of assen, die op hun beurt weer andere
motorische componenten kunnen aandrijven.

> Accu's kunnen niets aandrijven!

Dat kunnen ze zeker wel, allen niet in mechanische zin. Accu's, indien
geladen, en angeslotejn op een electromotor, drijven die motor aan als
bron van energoe. Ze "voeden: die motor. Aandrijving is dus het leveren
van energie aan een motorisch systeem opdat dit systeem in werking
treedt. Zo worden inmiddels diverse voertuigen, schepen en andere
transportmiddelen aangedreven door electromotoren, die op hun beurt
worden aangedreven (gevoed) door accus', die op hun beurt energie
ontvangen van energieopwekkingssystemen. Het is een keten van onderlinge
aandrijving, zo gezegd.

> Zeggen dat een accu iets aandrijft is net zo dom als zeggen dat een
> jerrycan iets aandrijft.

Nee, dommie, een jerruiecan kan niet iets aandrijven. Het is de
brandstof die aandrijft, en die brandstof wordt in die jerrycan
getransporteerd naar een brandstoftank, die op zijn beurt ervoor zorgt
dat de brandstof in staat gesteld wordt de brandstofmotor aan te drijven.

> Een accu is een (verplaatsbare) constructie waar je elektrische
> energie in kunt opslaan. Verder niet.

Inderdaad, dat hebt u inmiddels goed gezien.
Die verplaatsbare constructie kan worden opgeladen met energie.
Electrische energie. Deze bron van energie (de "accu") drijft vaak een
electromotor aan.

> (de citaten zijn afkomstig uit Wikipedia)

Niet helamaal NPOV, zo te lezen.

> Kortom, Hein, neem je eigen verantwoordelijkheid eens.
> Pak de fiets.

Bemoei je met je eigen zaken, lummel. Zet die Mac van je uit, die vreet
accu, gooi die digitale camera in de afvalbak, die heeft heel wat
grondstoffen gekost.

> En laat het uit je hoofd om per vliegtuig naar Brazilië af te reizen -
> weet je dat je met de energie die gemoeid is met een vliegretourtje
> naar Athene een jaar een huis kunt verwarmen? - en al helemaal om ten
> koste van de lokale arme sloebers aldaar gesubsidieerd rond te
> scheuren in een ethanol verstokend motorvoertuig.

Het gaat die lokale sloebers daar meer en meer voor de wind. Brazilië is
een van de groeiers in de wereldeconomie. Loopt vooraan in moderne,
zuinige vormen van energieproductie. Je ziet het om je heen. Het land is
er nog lang niet, heeft nog teveel armoede, helaas, maar kruipt uit het
dal, net als India.
Het is een gotspe om te stellen dat ik arme sloebers uitbuit in mijn
gehuurde ethanol gestookte karretje. Dat is een combinatie van
kwaadaardigheid en domheid.

[ Uit "Dit Is Brazilië":
/Vanwege de drastische verhoging van de olieprijs besloot Brazilië in
1974, als eerste in de wereld, op grote schaal alcohol (ethanol) als
brandstof voor auto’s te gebruiken. Met het programma Proálcool (voor
alcohol) bevorderde de Braziliaanse regering het onderzoek naar
verbetering van technische mogelijkheden voor motoren van auto’s. Het
distributiesysteem van ethanol werd uitgebreid, zodat je bij elke
benzinepomp ethanol kon tanken. In 1985 reed al 96% van de auto’s die
in Brazilië gemaakt waren op ethanol. Na een tijdelijke terugslag bloeide
aan het eind van de jaren 90 het programma met nog meer kracht op.
Vandaag de dag heeft Brazilië de meest productieve industrie voor de
vervaardiging van ethanol uit suikerriet en dat tegen prijzen die lager zijn
dan die van benzine.
De winst voor het milieu is aanzienlijk. Ethanol is een energiebron die niet
op raakt. Het gebruik ervan reduceert de uitstoot van kooldioxide (CO2)
die anders door auto’s die op fossiele brandstof rijden, geproduceerd zou
zijn. Het levert daarom een bijdrage aan de bestrijding van het
broeikaseffect.
In 2003 lukte het, dankzij Braziliaans onderzoek, een auto te
ontwikkelen die rijdt op alcohol of benzine
of een mengsel van deze twee. Deze auto wordt Flexible Fuel genoemd. Hij
rijdt op elke mogelijke
vermenging van alcohol en benzine. Tot augustus van 2006 waren meer dan
2 miljoen van deze
voertuigen geproduceerd en in gebruik gebracht.
De belangrijkste energiebron in Brazilië is de zogenaamde witte
steenkool, de
watercentrales, die voor ongeveer 97% in de elektriciteitbehoefte van
het land
voorzien.
Het gaat hier om een schone energiebron. Het vervuilt niet en geeft
geen broeikasgassen. De grootste waterkrachtcentrale van de
wereld heet Itaipu en staat in de Paraná-rivier./]