Recht op AOW (was: COC maakt lijst 'weigerambtenaren')

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Wed Feb 21 09:02:49 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De basis van ons pensioenstelsel is dat men na pensionering ongeveer
eenzelfde welvaartsniveau kan handhaven als men voor pensionering had.
Althans, wanneer er 40 jaar pensioen is opgebouwd (en veel mensen halen dat
niet).
Daarbij is de AOW de inkomensvoorziening voor het eerste stukje inkomen, tot
aan het minimum. En dus is het óók voor iemand die goed heeft verdiend een
basispensioen, zonder AOW wordt de doelstelling (een vergelijkbaar
welvaartsniveau) niet gehaald. Het aanvullend pensioen bouwt men immers op
voor het inkomensdeel boven het minimum.

Natuurlijk kan men de AOW wel ombouwen naar een louter op behoefte gebaseerd
systeem. Voor de echte miljonairs is dat geen probleem, maar voor het
overgrote deel van de mensen wel. Die zouden immers hun pensioenvoorziening
voor het minimum-deel zelf moeten gaan opbouwen, dan wel hun aanvullende
pensioenfonds zou dat er bij moeten doen.

Dat is natuurlijk voor de echte rijken geen probleem. Maar er zijn niet zo
veel echte rijken. Het overgrote deel van de mensen zit beneden twee keer
modaal. Die mensen zou men ernstig benadelen als de AOW alleen nog naar
behoefte zou worden toegekend. Men zou nog steeds de huidige AOW-premies
moeten betalen (die worden immers geheven voor de gepensioneerden van nu),
en daarnaast een eigen basispensioen moeten gaan opbouwen - of een enorme
welvaartsval riskeren na pensionering.

De sociale zekerheid beneden de pensioenleeftijd is de afgelopen twintig
jaar grotendeels omgebouwd naar een behoefte-systeem. Er zijn er maar weinig
die bijvoorbeeld een WW- of WAO-uitkering krijgen die echt boven het minimum
uitkomt. Daar waren ook goede redenen voor, maar als het gaat om
pensionering zou ik niets voelen voor een behoefte-AOW.
Bert.

Op 20-02-07 heeft Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> het volgende
geschreven: