COC maakt lijst 'weigerambtenaren'

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Feb 19 19:00:49 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik vind dit wel een vermakelijke discussie. Toen dat hele homohuwelijk
gedoe in de jaren negentig speelde was ik eigenlijk tegen. Niet omdat
homo's van mij niet mogen trouwen, maar omdat de discriminatie er
alleen nog maar explicieter van werd. Waarom homo's wel en broertjes
niet, en waarom niet met z'n drieen?

Vóór het homohuwelijk was huwelijk iets traditioneels. Net als het
koningshuis staat dat in onze wetten, maar je moet het allemaal niet
te serieus gaan nemen. Na die homohuwelijkwetgeving is het echter
enigszins gemoderniseerd, met het negatieve gevolg dat we er ineens
serieus over praten; de spruitjeslucht is er afgehaald door Paars.
Jammer, want nou durven de moraalridders zich er weer mee te bemoeien.

Inmiddels is het huwelijk dus geen traditionele regeling meer, maar
een politiek onderwerp. Er is dan ook nog maar één vrijzinnige keuze
over: afschaffen die (gemoderniseerde) traditie. *Daar* zou D66 voor
moeten pleiten. En ondertussen moeten we ons niet mee laten trekken in
de politisering, want dat maakt het discriminatieprobleem (door op de
spitsdrijving) dus alleen maar erger.

Groeten,
Mark Giebels