Sun Feb 18 09:56:18 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Boris van der Ham heeft een 'hernieuwbare energie'-website gemaakt,
Eurenew,
   http://www.eurenew.eu
zie ook,
   http://www.borisvanderham.nl/2007/01/laten_we_europees_denken_over.html
en,
   http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=hernieuwbaar

Als ik het goed begrijp is het verschil tussen 'duurzame energie' en
'hernieuwbare energie' dat bij het eerste wel en bij het tweede geen
kernenergie zit. Vroeger noemden we 'hernieuwbare energie'-bronnen dus
'alternatieve energie'-bronnen en dat geeft beter aan uit welke hoek de
wind waait.

Inhoudelijk staat er weinig - we moeten het doen met,
   http://www.eurenew.eu/whyandhow.html

Zelf ben ik niet zo goed ingevoerd in de pseudo-wetenschap ('t lijkt
wel of dat klimaatgedoe is bedacht om pseudo-wetenschap te promoten,
net zoals kwakzalvers ziekten bedenken om hun haarlemmerolie aan de
man te brengen), maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat 'Europa' hier
mee te maken heeft.

Puntje 4 is echt onzin. Daar staat,
   call for European procurement of such things as large-scale solar
   parks in Southern Europe,
Ik neem aan dat de gedachte achter zo'n zin is dat in Zuid Europa de
Zon wat hoger aan de hemel staat dan in noordelijker streken - maar
het gaat volledig voorbij aan het feit dat er aanmerkelijk meer energie
verloren gaat in het transport dan dat er extra opgevangen wordt. Het
leuke van zonne-energie is nu juist dat er geen transportkosten *zijn*
- men kan het locaal toepassen (en daar is Europa juist *niet* voor
nodig).

Gisteren trouwens een aardige film op de TV gezien over de uitbarsting
van de Krakatoa. Door die uitbasrsting koelde de Aarde (door toename
Albedo, de reflectiecoeficient van de Aarde/aardatmosfeer) tot halver-
wege de 20e eeuw af. 't Is maar dat men het weet.

Best sympatiek hoor, zo'n website. Want het probleem van een op ons
afstormende energiecrisis, is reeel. Maar dat hoeft niet te betekenen
dat men komt aanzetten met pseudo-wetenschap en pseudo-oplossingen. Net
zoals die Nobelprijs voor 'duurzame energie' en dat Paaseiland-scenario.