Homo-nieuws: Onderzoek naar 'weigerambtenaren'

Sat Feb 17 22:40:08 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  D66
Datum: 15 januari 2007
Ref:   De COC-verklaring staan op,
       http://www.coc.nl/dopage.pl?thema=any&pagina=viewartikel&artikel_id=1431
Ref:   De NRC heeft hier een fraai vrijzinnig commentaar tegenover gezet,
       http://www.nrc.nl/opinie/hoofdartikelen/article631898.ece/Neemt_gij....
       Het commentaar stelt dat 'het kabinet garandeert dat een gewetens-
       bezwaarde trouwambtenaar altijd wordt vervangen.'
Ref:   Het 'homo-beleid' van het aantredende kabinet valt overigens onder
       Ronald Plasterk.  :-)

Onderzoek naar 'weigerambtenaren'
---------------------------------

D66 vraagt een juridisch onderzoek aan naar de plannen van het nieuwe kabinet
waardoor geweigerd kan worden homoparen te trouwen.

D66 heeft er de afgelopen jaren naar gestreefd dat nieuwe ambtenaren van de
burgerlijke stand mensen niet meer verschillend kunnen behandelen vanwege hun
seksuele geaardheid. Helaas was hiervoor nooit een meerderheid. D66-Kamerlid
Boris van der Ham: 'We verwachten dat er uiteindelijk wel een meerderheid voor
onze visie komt. Gelijkheid van mannen en vrouwen, zwart en wit, en homo's en
hetero's is tenslotte een fundament van onze democratie.'

In de oude situatie was er ruimte voor mensen met gewetensbezwaren om te
weigeren een homohuwelijk te voltrekken zo lang een andere ambtenaar uit die
gemeente maar zou meewerken aan het huwelijk. Het werd dus vooral als een
probleem beschouwd dat homo's iets werd geweigerd. In het nieuwe regeerakkoord
is de focus van de gelijkheid van homoseksuelen verplaatst naar de belangen van
gewetensbezwaarden. De nieuwe coalitie ziet het vooral als een probleem dat
bepaalde mensen in gewetensnood komen, maar de gelijkberechting van homo's is
hierbij in uiterste consequentie ondergeschikt. De PvdA heeft op dit punt
toegegeven aan de wens van de ChristenUnie. Deze partij lijkt de huidige
praktijk van ongelijkheid van homo's en hetero's juist te willen vastleggen
in de wet. In het uiterste geval betekent dit dat homo's een huwelijk kan
worden geweigerd in een gemeente. Van der Ham: 'Ik betreur de huidige tekst in
het regeerakkoord die in het uiterste geval kan leiden tot het in de wet opnemen
van ongelijkheid.'

D66 wil onderzoeken of de plannen van PvdA, CDA en CU wel juridisch houdbaar
zijn. Van der Ham: 'Het is maar de vraag of homo's wel geweigerd mag worden
dat zij met elkaar trouwen in een gemeente. Wanneer je iemand vanwege zijn
seksuele geaardheid een dienst mag weigeren als Nederlandse ambtenaar, komen we
op een hellend vlak terecht. Op dit moment onderzoekt het COC hoe vaak dit zich
zou voor kunnen doen, maar los van aantallen gaat het hier om gelijkberechting.
Het zou een precedent kunnen zijn om mensen op grond van hun seksuele
geaardheid, geloof of wat dan ook andere diensten te weigeren. Ik wil daarom
laten onderzoeken of de plannen van PvdA, CDA en CU wel juridisch haalbaar
zijn.'

Op het PvdA-congres aanstaande zaterdag wordt een motie ingediend om deze
passage uit het regeerakkoord te schrappen. Van der Ham: 'Ik hoop van harte
dat deze motie een meerderheid haalt. Ik roep dan ook alle PvdA-ers op om deze
motie te steunen. In dat geval is mijn onderzoek niet meer nodig.'

D66 vraagt een hoorzitting aan in de Tweede Kamer. Deskundigen buigen zich
hierbij over de vraag of mensen op grond van hun seksuele geaardheid een dienst
mag worden geweigerd door een gemeente.

--------
(c) 2007 D66