een ietsist, en geen athe ïst

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Feb 15 21:18:00 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Een" stroming zal het nooit worden, dat ietsisme.
Want de diversiteit is zowat nog groter als die tussen de verschillende
soorten christenen, verschillende soorten moslims en verschillende soorten
joden (de gelovigen dan, bedoel ik).

Wat niet wegneemt dat het een buitengewoon wijd en zijd verspreid fenomeen
is, dat ietsisme. En aandacht ervoor "verkoopt" ook altijd goed, in de media
bijvoorbeeld. Een dankbaar onderwerp voor gevoelstelevisie:
HET heeft mijn leven gered; ik had het gevoel dat er een engel op mijn
schouder zat - en zo voorts.

Het heeft te maken met het eigenlijk simpele gegeven dat mensen geneigd zijn
het bijzondere gevoel dat behoort bij het geweldig veel geluk gehad te
hebben (de ramp overleefd, een grote prijs ten deel gevallen & dergelijke)
daar niet alleen een bepaalde zin of betekenis van af te leiden, maar als
volgende stap ook een zijn, een entiteit, desnoods een handelende
intelligentie van onstoffelijke aard daarachter.

Op basis van een gevoel wordt dan een waarheidsaanspraak gesteld, als iets
dat moet zijn.
Terwijl we "zijn" eigenlijk zouden moeten reserveren voor empirisch
verifieerbare uitspraken, of voor tenminste in principe verifiieerbare
uitspraken. Je gaat dan al heel ver als je durft te spreken van liefde,
houden van en zo. Met wat levenservaring durf ik die nog wel verifieerbaar
te noemen, die dus te behandelen als waarheidsaanspraken.
De meest magische stap is dan wel het bewustzijn een werkelijkheidsaanspraak
toe te kennen, in de zin als dat het een speciale entiteit zou zijn: geest,
een substantie (op zich zelf zijnde).

Nog een stap verder en er wordt een verband gelegd tussen zijn en behoren:
tussen dat gevoel van kalme berusting of zich getroost weten, of de vreugde
van een bijzondere kans verkregen te hebben -  en iets verdienen, een
beloning. Daarop is dan een heel bouwsel te construeren van theorieën met
reïncarnatie &c. De verzelfstandigde en tot entiteit gemaakte geest of ziel,
die dan ook nog eens dooreengeweven wordt met verdiensten.
En dat allemaal omdat met enig oefenen invloed is te krijgen op de eigen
stemmingstoestand!

Raar? Ja, als je logisch analyseert. Nee, als je beseft dat een groot deel
van de mensheid zich de spoken van de geest laat voortoveren. Het is heel
wat om allerlei troosttheorieën weg te scheren (Ockhams scheermes).
Ik zeg wel eens dat niet het vlees zwak is, maar het menselijk bewustzijn of
de geest geneigd is tot alle zelfbedrog!

/raimond de tempe