Nederland ontliberaliseert (was: Re: WAO-ers)

Mon Feb 5 13:04:39 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 De uitvaartmis gaat nog even door...

 Dat omkeren van de betekenis van 'progressief en conservatief' en
 'links en rechts' door liberalen was ook alweer zoiets modieus engs.

 Conservatief = 'terugverlangen naar de waarden van de 19e eeuw';
 progressief = 'zo ver mogelijk van die waarden vandaan blijven'.
 Links = solidariteit; rechts = ieder voor zich en God voor ons allen'.
 Zo moeilijk te onthouden is dat niet. Waarom zou men de bekenissen
 daarvan in hemelsnaam willen omkeren ?

 Liberalen lijden aan een toekomstmanie (daarom moet men in modieuze
 stukken altijd kijken *hoe vaak* het woord 'toekomst' gebruikt wordt,
 loopt het de spuigaten uit, dan is het per definitie een liberaal
 stuk). Hun ideologie 'heeft de toekomst' en zou daarmee 'progressief'
 zijn. In de 19e eeuw was alles juist zo goed geregeld - maar ja toen
 kwam die 'conservatieve' 20e eeuw... Maar liefst 100 jaar heeft de
 tijd stilgestaan, 'en alleen wij, liberalen, wisten dat'. Amehoela !

 En dan dat gedweep met het individualisme. Dat *is niet links* - dat
 is asociaal en was louter een middel om de burger te isoleren zodat
 men hem/haar gemakkelijker z'n burgerrechten kon afpakken terwijl men
 zichzelf al 'individualiserend' - narcistischewijs - goddelijke
 eigenschappen toedichtte.

 Okee, dwaallichten zullen er altijd zijn. Maar met de komst van het
 nieuwe kabinet worden de begrippen 'progressief en conservatief' en
 'links en rechts' verontliberaliseerd en in ere hersteld.

 Zelf zit ik overigens in het politiek centrum. Volgens mij zijn be-
 grippen als 'solidariteit' en 'individualisme' (niet: individuali-
 sering) niet met elkaar in strijd. Het gaat slechts om een andere
 schaal van werkelijkheid. En wat 'progressief vs. conservatief'
 betreft: 'conservatief' is per definitie ideologisch (men wil terug
 *naar iets* dat er niet meer is). 'Progressief' *kan* ideologisch
 zijn (men wil naar een niet eerder verwezenlijkt ideaal toe) maar
 dat behoeft het geenszins te zijn. Men kan ook de waarden van wel-
 eer de rug toekeren. En als vrijzinnig-democraat doe ik dat. Daarom
 ben ik progressief en zijn sociaal-liberalen conservatief, hoezeer
 ze hun best ook doen om zichzelf als 'progressief' te bestempelen
 door de betekenis van 'progressief' en 'conservatief' om te keren.

 Dat laatste alleen al geeft aan dat het om een doodzieke ideologie
 gaat, trouwens.