Verlichting is een treurige aangelegenheid

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Dec 18 04:38:10 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 17-12-07 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
>  Je schreef 2 weken geleden alweer (ik lees m'n mail slecht) buiten de
>  D66-lijst om...
>
>  De Verlichting duurde van het boek van Newton tot en met de Franse
>  revolutie.

http://oll.libertyfund.org

Grappig, ik krijg net vandaag een DVD (is gratis te bestellen, zie
link), met daarop:

"Historical Period: The Early Modern Period
May 2006 Edition

The Early Modern Period lasted from the late 16th century through to
the early 18th century. The major historical events and intellectual
movements of that time, which influenced the development of liberty,
include the following:

- Wars of Religion in France which raised the issues of religious
intoleration, the proper limits of the power of the crown, and the
duty of magistrates to resist a tyrant
- the Thirty Years War which devastated parts of northern and central
Europe and stimulated thinkers like Hugo Grotius to consider the legal
limits to the war-making powers of the state
- the English Revolution or Civil War which saw the overthrow and
execution of a king, the creation of a Republic, and the beginnings of
modern classical liberal thought in England
- the Glorius Revolution of 1688 in Britain which saw the creation of
modern constitutional monarchy
- the beginnings of the Enlightenment with the writings of Newton on
science and many authors on ideas of natural law
- the beginnings of modern economic thought prior to the writings of Adam Smith
"

Zo was er kennelijk ook (nog):
School of Thought: The Scottish Enlightenment
http://oll.libertyfund.org/?option=com_staticxt&staticfile=show.php%3Fcollection=19&Itemid=27

Dat naast de:
School of Thought: The French Enlightenment

http://oll.libertyfund.org/?option=com_staticxt&staticfile=show.php%3Fcollection=21&Itemid=27
"
During the 18th century there emerged in the French-speaking world a
widespread movement of criticism of existing institutions and beliefs
which came to be called the "Enlightenment". The objects of
enlightened criticism ranged from the established church, judicial
practice, freedom of speech, art, literature and manners in general,
the role of the King, and economic reform
"

.. maar goed moet ´em nog bekijken.

> Zoek bij de 'Age of Reason' en zo.

Ga ik proberen, op "The Online Library of Liberty" (nog) niets gevonden.

>  De aanhangers ervan streven momenteel naar een New Age.

New Age (en aanhangers?) het is geen stroming, toch? Hooguit een
containerbegrip voor niet echt nader te duiden vormen van
spiritualiteit die her en der hun inspiratie vandaan halen en al naar
gelang het uitkomt van toepassing verklaren.

>  Ik kijk altijd veel bij (de Engelse) Wikipedia,

Al op ´Knol´ gekeken? ;)

"
Google komt met Wikipedia-concurrent

Gepubliceerd op maandag 17 december 2007

Concurrentie voor Wikipedia. Google introduceert binnenkort een dienst
met de naam Knol, een afkorting van Knowledge. Iedereen kan er zijn
informatie delen en er is een extra reden om mee te werken aan Knol:
Google betaalt een deel van de opbrengsten aan auteurs. ...
"

> kijk naar de namen
>  en de begrippen ga daar dan achteraan. Uiteraard zijn de bronnen de
>  bronnen uit onze tijd.

Klopt. Het lastige is om buiten de aanhangers en stromingen om tot bij
de kern te komen/door te dringen. Wat ik van d´Holbach (is ook ondere
namen bekend) herinner - nog niet echt geod gelezen nog- is dat hij
juist wel tot de kern wist door te dringen.

>  Men komt terecht bij termen als 'blazing star' (da's uiteraard Sirius)
>  en Theosofische auteurs als Helena Blavatsky, Annie Besant, en Charles
>  Webster Leadbeater (de boeken van dit soort mensen staan in full text
>  op diverse plaatsen op Internet - zie de linkjes bij Wikipedia). Men
>  ziet nooit iets positiefs en nooit iets dat zich laat begrijpen.

Weet ik niet. Ik zoek ook niet ´de waarde´, eerder de reden van het
waarom. Wat ontbreekt is de context waarbinnen, we zien slechts de
teksten nu,  buiten die context om.

Mogelijk dat er wat meer zicht op  te krijgen is via:
http://oll.libertyfund.org

Als dit een voorproefje vormt: Subject Area: Political Theory
http://oll.libertyfund.org/index.php?option=com_staticxt&staticfile=show.php%3Fcollection=44&Itemid=27

> Men
>  zit gewoon wraak te nemen op de Christelijke God of zo. Heel raar.

Dat laatste is de vraag. Als je leven vooral beheerst wordt door de kerk...
 ... en de nieuwe inzichten roept daarbij vragen op, kan dat gevoeld
worden als bedrog, temeer daar de kennis vaak al wel voorhanden was.

Overigens  zo´n christelijke god bestaat niet. In dat verband wordt
wraak nemen een vreemd geval, lijkt me.

> Ik
>  heb vandaag nog wat linkjes naar deze auteurs op m'n Gele pagina gezet,
>    http://www.fluks.combidom.com/peilingen/d66_geel.htm

Wil ik nog bekijken...

>  Gisteren kwam ik nog een pracht van een illustratie in de Groene tegen,
>    http://www.groene.nl/1997/43/rz_lama.html
>  als je dit leest (het lijkt me wel juist wat er staat), dan schrik je
>  je rot hoe gek die verlichte gekken wel niet zijn.

Jeetje, wat een flut stuk. Het is ook al weer zo´n 10 jaar geleden
geschreven. Tot zo´n beetje halverwege heb ik het ´gelezen´ en niets
gevonden dat de moeite waard was.

Zag toevallig laatst de Daila Lama zelf twijfelen over de reincarnatie
gedachte ...

>  Mijn volgende pijlen gaan richting 'White Lodge'. Voor zover zich het
>  laat begrijpen, zitten deze mensen meditatief te praten met de bewoners
>  van Sirius en is Sirius ons enige contact met een groot Galactisch rijk.

De overgang naar het parallel universum dat toegankelijk wordt tijdens
het dromen, mits de slaapkamer (maar) een witte is? ;)  Genoemd naar
The White Lodge in Twin Peaks? Of, een gevalletje van een
geexplodeerde ster, die toeneemt in luminescentie?
(Luminescentie is het uitzenden van licht ....)

>  Of ik de link met D66 weet te leggen... tja, dat weet ik nog niet.

Als het ´het licht´ betreft misschien? ;)

>  Kijk, als mensen dit soort dingen willen geloven dan moeten ze dat zelf
>  weten, maar ze moeten er wel voor uitkomen als ze die ideeen gebruiken om
>  namens D66 politiek bedrijven. Want dan kunnen we ze wegstemmen. Probleem
>  is dat men niet van het ware geloof voor datzelfde geloof mag uitkomen en
>  dat men elkaar collectief steunt.

Fnuikend voor een beweging als D66, idd.

>  Volgens mij betekent 'verlicht' niets anders dan dat men poogt om schizo-
>  freen te worden

Kun je niet worden in de zin van te bereiken doel.

>  en draait vrijwel alles om de twee sterrenbeelden Hond
>  (Sirius staat in de Grote Hond). Die twee honden zijn de restanten van
>  de Hellehond Orthos die door Herakles werd onthoofd en hier komt ook de
>  orthomoleculaire psychiatrie (een vorm van vrijmetselaars-kwakzalverij)
>  vandaan.

Zorg, op basis van vermoedens?!?!

> De huidige leider van de orthomoleculaire secte, de Nederlandse
>  Duitser Matthias Rath, zie,
>    http://www.kwakzalverij.nl/368/Matthias_Rath_mensenvriend
>    http://www4nl.dr-rath-foundation.org

"
Voor de duizenden biochemische reacties binnen elke cel zijn
vitaminen, aminozuren en spoorelementen nodig. Een chronische tekort
aan deze voedingsstoffen is de meest voorkomende oorzaak van
cellulaire disfunctie.
"

En jij komt maar tot ? ;)

Doe ik ...