Ambtelijke gluiperds

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Dec 11 03:08:14 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2007/12/10, dirkie <geensloof at yahoo.com>:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het zal wel moeilijk zijn voor een Amerikaan om ertussen to komen maar voor alle duidelijkheid Marktwerking betekent een markt zonder kunstmatige ingreep.

Dirkie,

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/37061578/

> Als er 1 ei is en 1000 kopers kost dat ei  wat de gek ervoor geeft, als er 1000 eieren zijn en slechts 1 koper kost dat ei plots een heel stuk minder.

Daar wil ik nog even op broeden .. ;) Maar wat als je geen middelen
hebt? Geen St. Nikolaas feestje kunt geven voor je kinderen, wat heb
je dan aan 1000 eieren? Als het  nou Pasen was.... ;)

> Beetje simple misschien maar als er kunstmatig ingegrepen wordt, met virtuele eieren, weet je nooit wat de kosten van dat ei zou moeten zijn.

Precies, maar er wordt voortdurend kunstmatig ingegrepen.

> Dat is nou precies wat de Europesche overheden dikwijls doen. Niet alleen dan ingrijpen als er een nieuwe tulpen oorlog daagt, maar ingrijpen als het hun te pas komt. Om zogenaamd de markt te stabiliseren of zo, in feite maken ze er een grotere rotzooi van als zo'n maatregel te pas en te onpas ingezet wordt.

Het wordt er uiteindelijk dus niet goedkoper op, en je verliest je
banen in de eigen regio. Dat steld je weer verantwaardelijk voor de
werkeloze, dus moet je eigenlijk kiezen voor de lokale
marktpartners...

> In andere woorden: Er moet WEL ingegrepen worden als een calamiteit dreigt, bijvoorbeeld de hypotheek /hedgefunds disaster.

M.a.w. Dirkie, de ´markt´ werkt niet echt goed!

> Maar NIET om zogenaamde vrije markten om de haverklap te "stabiliseren" met overheids ingrijpen.

Het is Europa dat wil  dat er Europees wordt aanbesteed. Gemeenten
werken zelfs samen om de in te kopen ´bulk´ nog goedkoper in te kunnen
kopen.

> Nou voor de aanbestedings kwestie:
> Waarom worden z.g. Metermaid Melkertbanen wel gecreerd als werkloosheid bestrijding maar geldt dat plotsklaps niet  als het tot  zo'n Europesche aanbesteding komt? Omdat de metermaid een profitcenter is dat direct uit de zak van de burger komt!

Nee, het probleem is ´het moeten´ aanbesteden - op zich toe te juichen
(transparanter) - maar het heeft wat vreemde/nare bij effecten. Welke
marktwerking is hier aan het werk? Dat is m.i. Henk V´s centrale
vraag. Wat is de beste keuze, en vooral waaarom.

Henk Elegeert