Ben Bot blijft erbij: aanval op Irak was een vergissing

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Dec 9 22:05:47 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2007/12/9, Mark Giebels <mark.giebels at gmail.com>:

Mark,

> Dat dit zo is gegaan hadden we natuurlijk wel kunnen raden.

Ik herinner me nog, dacht,  hé toch nog eentje met gezond verstand,
maar het werd een opzichtig: "terug ín je hok, jij"!! ;)

Hoe geloofwaardig is het om een onderzoek naar de besluitvorming mbt.
Irak maar te willen blijven uitstellen?

Bovendien, ik hecht ook net iets meer waarde aan iemand die zijn
verdiensten heeft,  dan iemand die zo´n beetje rechtstreeks vanuit
zijn studeer- in de regeerkamer terecht is gekomen, en daar het
hoogste ambt is gaan bekleden.

Hopelijk wordt ie eindelijk eens stevig aangepakt.

> De
> reacties van Verhagen en Van Baalen zijn trouwens ook typerend.

Heb ik nog niet gezien/gelezen, Heb je een link?

Het valt op dat Verhagen opmerkelijk stil is als ie niet het
kabinets(lees: CDA)besluiten mee moet steunen.

Van Baalen vertolkt al langer een opmerkelijke rol in deze oorlog.
Maar, zo ook Kok destijds. Dat artikel 101 (of was het nu 100), en het
in Navo verband optreden, roept de nodige vragen op. De centrale vraag
is immers, of het kabinet wel gerechtigd is/was dergelijke
beslissingen te nemen. Bij het aangaan ervan dient m.i. de
besluitvorming te worden genomen door de Staten Generaal, dus: Eerste
en Tweede kamer samen.
De rol van de diverse kabinetten mbt Navo optreden zouden weleens de
kern kunnen vormen van het foutieve spoor.

Dat nog los van de grondslag van het waarom van die oorlog.  Camiel
(rateltand) Eurlings ´wauwelde´ dit land een oorlog in, op nota bene
VN-resoluties - die dat volgens hem verordende !! Vervolgens ging dit
land - op vredesmissie - op verzoek van een in het zadel geholpen
-staatsgreep?/- (oorlogs)regime.

> Om de
> democratie te redden mogen we wel eens aan een cordon sanitair om het
> CDA (en de Van Baalens in de VVD) gaan denken.

We kunnen in elk geval vragen stellen bij hun optreden, en zolang er
geen Irak onderzoek is geweest blijft ook juist hun geloofwaardigheid
im frage.

Veel steun is er niet en het begint erg op het uitvoeren van een
voorop opgezet plan te lijken. Die uitverkiezing van Jaap dHoop
Schefferrrr voor de Navo, is één aanwijzing in die richting, het
uitblijven daarnaast van steun (binnen de Navo) roept ook de nodige
vragen op. Hoe ´gezellig´ de bijeenkomsten met Bush ook waren. Het
uitblijven van het ´succes´ waarop kennelijk gerekend was, is een
aanwijzing in het ongelijk van deze oorlog.

> Als signaal natuurlijk,
> want principieel ben ik daar uiteraard tegen.

Eens, zie ik ook niets in. Maar ik denk dat - zeker in het maken van
beslissingen mbt. Afghanistan - dat druk uitoefenen op dat Irak
onderzoek, immers, we moeten ook zekerheid hebben dat niet opnieuw,
foutieve beslissing(en) oorzaak wordt van het verdere verblijf aldaar.
Welke lessen te trekken, immers ....

> Maar het wordt wel eens
> tijd provocerend duidelijk te maken waar de werkelijk ondemocratische
> politici van Nederland gehuisvest zijn. Dus Pechtold, vergeet de
> bliksemafleider Wilders, en richt je op de machthebbers, daar hebben
> we veel meer last van.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ons - zo vredelievend
(waaruit blijkt dat nog?) - land, zich zo graag in een oorlogssituatie
bevindt .... en dat louter om redenen door een selecte groep hier
bedacht.

Stuitend was die oproep en appeleren aan Nederlanders om vooral te
blijven in Afghanistan, door een Afghaanse minister. Die was duidelijk
geïnstrueerd !!

Maar ik dwaal af ... dat onderzoek moet er NU echt  komen. ...
Ben Bot, immers geeft duidelijk aan dat wat hem betreft hij diens
bezwaren onvoldoende in het kabinet heeft kunnen uitten. Dat juist
roept (mede) vragen op naar het welover-/afgewogen zijn van de genomen
beslissing(en).

In hoeverre is het geringe draagvlak van invloed op (gezamenlijk,
toch) Navo-besluitvorming? Wat zegt dat over de rechtmatigheid van het
Nederlandse optreden?

Henk Elegeert