Ambtelijke gluiperds

Fri Dec 7 12:20:22 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Clustering om alleen grote bedrijven een offerte te laten uitbrengen is
niet per se gunstig. De grote bedrijven kunnen da weer makkelijker
prijsafspraken maken. Bovendien krijg je dus geen offertes van kleinere
bedrijven met kleinere offertes.

Het MKB zal daar zelf iets aan moeten doen door bv ook meer gezamenlijk
een grote opdracht te offreren. De gemeente mag daar best rekening mee
houden om ook lokale mkb-bedrijven in staat te stellen om een offerte
uit te brengen. Zolang de beste offerte maar wint, dat is niet per se
een offerte van een groot bedrijf. Ik meen mij te herinneren dat bv bij
het bouwen van huizen, constructies met bv een groep kopers vaak
goedkoper kan bouwen dan 'bedrijven'. Indien interesse dan wil ik wel
even neuzen naar die gegevens. In Groningen is daar een speciale
organisatie voor die dat vrij bouwen begeleid en vaak goedkoper dan de
grote jongens, om maar niet te spreken van de vrije keuze van hoe je je
huis er uit wil laten zien.

Groet,
Joris