Ambtelijke gluiperds

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Dec 7 09:46:10 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je commentaar is slechts op *een* punt interessant: als weerwoord op
opdrachtclustering door gemeentes zouden kleine ondernemers zelf een
gelegenheidsalliantie kunnen aangaan. Maar ja, dan komen gemeentes weer met
een kulargument als "onzekerheid over de kwaliteit en continuiteit bij de
implementatie". Ambtenaren praten liever met iets groots waar ze zelf later
misschien ook eens naar kunnen overstappen. Dit jobhoppen telt zeker bij de
technische en organisatie-advies dienstverlening!

Dus ambtelijke aspiraties kunnen de onderhandelingen met grote inschrijvers
bij een aanbesteding corrumperen (discussie gaat immers steeds over bedrag
en kwaliteit levering of onderhoudszekerheid). Kortom, het is helemaal de
vraag of opdrachten-clustering van meer gemeenten voor aanbesteding wel zo
voordelig is voor de modale belastingbetaler!
hv,u
-----