Verlichting is een treurige aangelegenheid

Sun Dec 2 23:07:38 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eigenlijk is het dieptreurig wat men zoal voorbij ziet komen als men de
problems van Geel D66 poogt te ontwarren.

Op school leerde ik dat in de Renaissance de kennis uit de Oudheid opnieuw
doorbrak en dat de Verlichting die daaruit voortkwam zo vreselijk positief
was.

Maar als men nagaat waar het echt over gaat dan is die kennis uit de
Oudheid astrologie, alchimie en mythologie en slaat dat Verlicht zijn op
Mercurius en Sirius als Satan en de woonplaats van Satan. Men verzon zelfs
nieuwe sterrenbeelden (of pikte net uitgevonden sterrenbeelden in) en dat
heeft zelfs niets met de Oudheid te maken. Tenslotte smoordde die Eeuw van
de Rede in het bleod van de Franse Revolutie waarbij mensen die onthoofd
werden (of met kannonnen met honderden tegelijk afgeschoten werden) eerst
werden opgesloten in Vrijmetselaarstempels. Voltaire schreef over bezoek
van Sirius en was kennelijk niet goed bij z'n hoofd. De liberalen van toen
(Girondijnen en Jacobijnen) kan men het best vergelijken met de Nazi's -
ook al gezien de overeenkomst van hun gedachtengoed.

Pas na de Franse Revolutie kwam het denken (nota bene tijdens de
Restauratie) weer een beetje op gang om na een eeuw de wetenschap voort te
brengen - waarna de Mensheid eindelijk van het Occulte werd verlost.

Deze treurigheid is *heel iets anders* dan ik destijds over deze periode
op school geleerd heb. Kennelijk is de geschiedenis herschreven door
Vrijmetselaars.

In elk geval is dat dwepen met de Verlichting door liberalen/pseudo-athe-
isten goed doorgeprikt en dat doet me deugd. AHA wil 'Verlichtingsfilo-
sofen' (om de een of andere reden rekent ze Popper daartoe) laten discu-
sieren met profeet Mohammed maar heeft niet door dat beide in *dezelfde
hoek* thuishoren en dat er dus niets te 'delibereren' valt...

AHA heeft de VVD opgeblazen maar kennelijk heeft nog niemand dat door...