Wilders bedankt

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Aug 9 10:18:48 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dat doel van ordenen, dat lijkt me inderdaad vooraanstaan bij
religies. Begrijpelijkerwijze, maar wel helaas, legt men de normen om
tot die ordening te komen vast in boeken, die vervolgens vaststaand
feiten blijven voor eeuwen. Wat vind je van de parallel met dat
onderzoek van Putnam dat je hier gisteren postte? Men is op zoek naar
ordening om 'prettig' samen te leven en diversiteit versterkt juist de
chaos. Helaas moeten we, en dat doet Putnam ook in dat artikel,
constateren dat diezelfde ordening een rem zet op de culturele
ontwikkeling en het dus leidt tot de zogenaamde achterlijke culturen.
De meeste Amerikanen en vooral de intellectuelen wonen immers nog
steeds veel liever in het chaotische New-York of California, dan in de
conservatieve Red States waar diversiteit structureel wordt
tegengewerkt. In die zin is een open houding tov diversiteit een meer
lange-termijn investering en conservatisme korte-termijn optimalisatie
van het leefgenot.

Groeten,
Mark Giebels

P.S. jammer dat ik nog niemand in de politiek als antwoord op Wilders
heb horen pleiten voor het vrijgeven van Mein Kampf. Wel genoten van
Collignon vanmorgen in de VK.