D66 en huurliberalisatie

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Fri Aug 3 21:58:07 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Hoe kom je daar nu weer bij? Volgens mij verwar je de wet van de
>  jungle met een vrije markt. Op een vrije markt maken autonome
>  partijen vrijwillig afspraken met elkaar af en houden zich aan die
>  afspraken.

Staat haaks op je ideeen over vakbonden !! Toch?

>  Diefstal en afpersing zijn duidelijk geen transacties op
>  een vrije markt.

Een geloofsovertuiging dus .... ? Een vrije markt is er voor
hen, de actieve deelnemers. Een systeem, dat faalt omdat het niet
alles omvattend is. Niet de behoeften van mensen zijn uitgangspunt
maar het systeem dat iets moelijk zou moeten maken, maar
dat doet het niet

Wat zijn de kernbegrippen? Waar zitten de gaten? Hoe
functioneren markten, concurrentie, etc..?

Heet ´concurrentie´ niet toevalligerwijze ook concurrentiestrijdt?
En kent een ´strijdt´ niet per definitie ook een verliezer?

>  Hoe een vrije markt lijkt op oorlog moet je me eens uitleggen.

Simpel, ´vrije markt´ is een overtuiging, waarin (slechts) een gedeelte
van de bevolking geloof heeft. De pech is dat die verspreidt zit
over alle partijen, maar vooral in het centrum van de macht de
meeste, zij het -gelukkig- ook weer verdeelt over de precieze
vorm, dat was tot Kabinet-ASO aantrad.

Echter over de rug van velen die niet direct meer in het arbeidsproces
zitten, en dat zijn er velen, er komen er steeds meer bij, wordt die
- deels om begrijpelijke redenen - groep gepasseerd en alle
be- en /of verdeling(en).  De overheid -kijk naar de woningmarkt-
verdeeld naar haar (christelijke overtuiging) hoe de families in elkaar
horen te zitten, en verdomd, de hele huizenmarkt en wonigbouw
bestaat uit nagenoeg niet anders dan de familiaire gezinswonig.

Die zijn er dan ook in overvloed. Het is een beetje zoals met
creationsten, ze geloven erin, ondanks alle bewijzen voor het tegendeel.

Zelfs het inkomensbeleid wordt erdoor beinvloed en/of is er
van afhankelijk, en/of op afgestemd. De mensen zelf? Die hebben
niets te kiezen ... niet echt. Vertel, wat zijn jouw keuze mogelijkheden?
Waardoor worden die nu eigenlijk met name bepaald?

En, krijg je dezes club van bestuurders -die zitten er al jaren te
potverteren-
en het volk voor te houden dat ze het gaan oplossen, maar niet dus, of
in hun tempo en vooral naar hun ´nieuwe´ blauwdruk(ken). Naar normen
en waarden, zelfs. Niet dat het iets oplost, hoor. Het wordt opnieuw
(weg)schuiven van de problemen, maar in alles om vooral hun heilige
huisjes in stand te houden. Conservatisme, verwacht er nooit iets van
want het ligt niet in hun natuur iets te veranderen en al helemaal niet
ten positieve. Zij vullen *wel* in, hoe tot een oplossing moet worden
gekomen.

Een beetje zoals D66 thans functioneert. Je hoort ook nauwelijks iets in
de sfeer van `he, leuk, daar wil  ik bij zijn, deel van uitmaken´.
Blijmoedig
wordt je er niet van. Ik niet in elk geval.

Maar de vrije markt is een speeltje, een geloof dus, waar vooral de
liberalen
zichzelf mee op de borst willen kloppen. Elke keer als ik Rutten hoor of
zie, denk ik,
wat zit je nou toch te kutten? Je geeft af op die Pfda-ers (zit die
Wiegel in je
nek, ofzo?) maar je hebt niets beters te bieden. Geen partij lijkt op de
Pfda als
de VVD zelf.

Kijk eens naar het OV, nee echt kijken. Of kom eens kijken hoeveel
´leeg´ OV
transport er is. Geprivatiseerd heet dat !!

Weet je wat dat kost, gekost heeft en nog gaat kosten in termen van
mogelijkheden
maar vooral voor mensen? En vanwege? Precies, geloven in marktwerking.
Religie !!!
Het is maar één voorbeeld ....

Zo ligt er ergens in het land ook een spoorweggetje weg te roesten. Kosten?
Wie betaald dat/draait er voor op? Uiteindelijk?!

Kijk jij wijst naar ´de markt´ die niet werkt,  maar het is het
bestuurlijke/politieke
systeem dat niet meer werkt, en de rest zit opgescheept met hun
regeltjes, en
nog eens regeltjes, en heel veel tegeltjeswijsheid, maar er veranderd niets.

Faciliteren moeten ze, als ze nog maar wisten hoe. Pim had hier gelijk en
heeft dat nog steeds ... de democratie moet terug naar de mensen. Maar
zelfs dat proces - of wat er voor door moet - wordt oneindig gefrustreerd.

Heb ik  het al gehad over ons belasting systeem en de gevolgen daarvan?
Of de gevolgen van - zie vele voortuintjes in Amerika- , het bordje ´for
sale´?

Henk Elegeert