D66 en huurliberalisatie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Aug 3 20:19:17 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Graag. Op een markt van schaarste (meestal), van vraag en aanbod, krijgt
hij die de beste prijs biedt het goed of de dienst. De ander die minder
goed betaalt krijgt niets. Zodoende zijn de actoren op een vrije markt,
aan de aanbod en vooral aan de vraagzijde, *concurrenten* van elkaar.
Competitors, zoals de Amerikanen het zo bondig formuleren.
Stel je voor: we willen alletwee, Martijn, die prachtige parterrewoning
met tuin, aan de rand van dat natuurgebied. Jij doet een bod, ik doe een
bod. Jij wint, ik verlies. Ik baal, jij bent blij. Dat is toch een
beetje strijd, niet? Winnaars & verliezers?
Ander voorbeeld: in de Utrechtsestraat in hartje Amsterdam is een
delicatessenwinkel, gedreven door een familie. Ze zijn er al tientallen
jaren, echt zo'n ouderwets familiedingetje. Het hele blok waarin de
winkel is gehuisvest komt in handen, na de nodige slagen op de OR markt,
van een grote projectontwikkelaar. Die krijgt een stevige greep op de
huren, en verhoogt de huur in één klap met 45%. Geen overheid bemoeit
zich ermee, het is immers vrije markt. De familie kan het niet meer
betalen, en een sterkere speler koopt het op, komt in de winkel,
verbouwt de hele handel en vestigt een minder dure, hogere opbrengst
genererende middenstandswinkel.
Ik noem deze gang van zaken milde oorlog. In de bankwereld spreekt men
soms van "vijandelijke bod". Oorlogsterm. In advertenties voor
commerciële, dus markgerichte ondernemingen staan vaak eigenschappen
genoemd als : agressief, competitiegericht, strijdlustig etc.
De markt is kennelijk strijd. Strijd = milde oorlog, soms zelfs harde
oorlog.
Ik heb niet het idee dat de Vrije Markt een ontspannen, vredelievend
spel is. Eerder harde gevechten om schaarse goederen en diensten.  Met
winnaars en verliezers.
Bikkelhard.