Recht op automutilatie en beschikken over eigen lichaam

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sun Apr 29 20:22:40 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:
>  Ik ben het met jou eens, Henk,

Mooi, Fritz. :)
We kijken even. ....

>  Al zie ik wel degelijk de wrangende vraag van Mark, of preventief
>  "fouilleren"

´Preventief "fouilleren" ´,? da´s toch per definitie niet mogelijk.

>  wel een proportioneel middel is.

Het is nu juist buiten alle proporties, Fritz.

Je treedt daarmee bovendien ook in de vertrouwensrelatie
van de arts en de/het client(je).

Voor vrouwen die verkracht zijn is het onderzoek dat
op de verkrachting moet volgen zo mogelijk nog moeilijker.

Er kan niets meer worden voorkomen, daarvoor is het te
laat, maar je ´moet´ er aan meewerken, wat dan ook nog
in officiele verslagen wordt genoteerd, en slechts dient om
een systeem in werking te zetten.

Voor velen is het de verkrachting opnieuw moeten beleven
waar ze zelf helemaal niets aan hebben, en sterker, het reeds
bestaande trauma en de al dan niet ruimte voor emoties een
extra trauma kunnen vormen.

Ook dergelijke zgn. preventieve onderzoeken kunnen dus
uitmonden in traumatische ervaringen. Er heeft niets
plaatsgevonden en je wordt desondanks behandeld alsof
dat wel het geval is.

>  Terughoudend zijn is zeker geboden, maar wegkijken niet, dan ben je
>  als samenleving medeplichtig, zoals jij het scherp zegt.

Wat ik bedoel, Fritz is dat het niet uitmaakt om elke reden
je in/aan iemands lichaam zit, omdat het altijd een inbreuk
is op het zelfbeschikkingsrecht, de integriteit van het lichaam.

En zo heb ik het dus niet bedoeld, al begrijp ik je punt wel.
Vraag is hoe daaraan invulling te geven die door mede de
erachter liggende cultuur mee helpt omvormen.....

Daar bots ik vaker met Mark. Ik wil een sterkere positie voor
het slachtoffer, opdat die een kans van slagen heeft, waar m.i. Mark
te sterk -en ik begrijp nu hier ook jij- ervoor kiest tussen het
slachtoffer en die cultureleachtergrond in te gaan staan. Zo´n
slachtoffer wordt op die manier slachtoffer van beide systemen,
waarbij velen de broodnodige verkeerde beeldvorming juist
niet mee kunnen helpen veranderen, omdat ze buiten hun
gemeenschap zullen komen te staan.

Dat is een paternalisme waar ik niet in mee kan/wil. Wordt het
mogelijke slachtoffer er echt beter van en blijft er voor hen een
´leefbare´ situatie over? Wie krijgt uiteindelijk de regie?
Dat is de centrale vraag. Wordt daartoe de wet ingezet?
Is en of staat het belang van het slachtoffer daarbij voorop?

Of de eveneens begrijpelijke afschuw van de omgeving?
Maar ik zie niet waarom  D66 dan vanuit een typische
pavlov-reactie alla Joost Eerdmans (oud-LPF) daarop
zou reageren? :)

>  Het is niet zwart-wit, in zekere mate is een belangenafweging, dus
>  ook van de relatieve "schades", geoorloofd.

Vind ik veel te kort door de bocht. Je ´werkt´ in de richting van
ingrijpen, waar ik denk dat dit bijna onmogelijk is. En erger, er
voor het slachtoffer slechts ook een slachtofferrol overblijft.

 > Ik neig ertoe naarmate veel schade wordt
>  ontdekt door preventief onderzoek

Volgens mij kan dit niet. Schade is pas achteraf vast te stellen,
en preventief onderzoek is niet mogelijk.

>, dat als minder schadelijk af te
>  wegen dan laisser faire laisser passer. Ik heb geen moeite met
>  gericht onderzoek onder bevolkingsgroepen waaronder besnijdenis van
>  meisjes voorkomt.

De vernederingen die het daarvoor MOET ondergaan.  Ik zie zo´n
gesprek al voor me: "dokter, ik heb m´n clitje maar laten weghalen,
hoeft u er in elk geval NOOIT meer naar te kijken, en hoef ik me
niet meer laten vernederen door de wet"! Hoewel nog te jong mogelijk,
hoef ik me niet meer buitengesloten te voelen binnen mijn eigen
gemeenschap, en me niet langer uit te leveren aan een verder
onmenselijk en discriminerende systemathiek.

En ik ben het dus met Marc eens die toe wil naar de zelfbeschikking.
Daar kun je ook de basis leggen voor de cultuurverandering die nodig is.

Ik zie de mutilatie dan ook niet anders dan de al te zeer geldende algemene
cultuur dat je met meisjes/vrouwen kunt doen wat je wilt. Het gaat mij
om hun
zelfbeschikking en emancipatie, ook, omdat er dan pas iets wezenlijk
veranderd.

Die zgn. preventieve onderzoeken vallen wat mij betreft eveneens onder die
verkeerde cultuur.

Henk Elegeert