Peilingen De Hond 29 april 2007

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Apr 29 17:52:42 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De coalitie heeft in deze peiling nog maar 66 zetels. Een erg mooi getal
natuurlijk, maar veel te weinig. En dat is geen mid-term blues, maar komt
vlak na het aantreden. Ik heb het al eens eerder gezegd en zal het nog
maar eens herhalen: deze regering heeft geen legitimiteit, de enige
stabiele meerderheid die hieruit zou kunnen komen is er een van CDA, VVD
en PvdA.

En dan een waarin PvdA en VVD hun eigen directe concurrent aanvallen op
hun verachtelijke ideeen in plaats van ze half na te praten om stemmen te
winnen. Een waarin men niet ondertussen alle belangrijke beslissingen
(hypotheekrente, ontslagrecht, woningmarkt) voor zich uit schuift, maar
flinkt aanpakt en heilige huisjes tegen elkaar uitwisselt. Samen tegen het
soepie in plaats van de laffe angsthazerij van nu. Een soort van Paars,
maar dan met het groen van het CDA in plaats van het groen van D'66. Qua
ideeen zou men dan overigens dichtbij het programma van D'66 komen. Dat is
dan ook een voortreffelijk programma. We zouden dan oppositie _voor_ zo'n
kabinet kunnen voeren. Meedoen is leuker, maar helaas, de cijfers zijn
anders.

Als we naar de landen om ons heen kijken, zien we volgens mij hetzelfde.
De sociaal-democratie verkeert in een crisis, met een linkervleugel van
hopeloze olifanten waar geen land mee te bezeilen valt (Old Labour, de SP,
die Linke, Strauss Kahn c.s.) en een gematigder vleugel die niet weet wat
ze moet. Dit lijkt me geen toeval, maar een trend. Een demografische trend
als je het mij vraagt.

Het begint erop te lijken dat het monsterverbond van proletariers en
doctorandussen definitief voorbij is (joepie!). Dat biedt nieuwe kansen.
Dat had die Dittrich helemaal niet zo slecht gezien. In Duitsland begint
men er ook steeds meer rekening mee te houden dat er na de volgende
Bondsdagverkiezingen niets anders op zit dan een Jamaika-coalitie van FDP,
CDU en Groenen.