Vuilnisbakken-partij (was: Dittrich wil(de) een brede sociaal liberale partij opstarten)

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sat Apr 21 11:39:45 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc-A, je antipathie tegen sociaal-liberalen is bekend, maar er ligt
natuurlijk wel degelijk een braak terrein in politiek NL en dat is de
politiek die streeft naar zoveel mogelijk vrijheden voor burgers, een
politiek die lijnrecht ingaat tegen het paternalisme dat nu 95% van de
politici uitdraagt. Een politiek die niet meteen iets verbiedt als er
maatschappelijke problemen optreden, maar zoekt naar oplossingen om
overlast aan te pakken zonder vrijheden onnodig te beperken. Een
politiek die geen groepen wil emanciperen of muilkorven, maar burgers
de vrijheid geeft zelf de gewenste paden te kiezen. Die partij bestaat
momenteel helaas niet en in meerdere partijen kun je inderdaad
(sporadisch) mensen vinden die een dergelijk tegenwicht willen bieden
tegen het huidige conservatisme in de politiek. De zoek naar een
krachtigere bundeling van die krachten is dan ook niet onlogisch en
toe te juichen. Of de in het artikel genoemde mensen dit zullen
bereiken dat denk ik echter niet. Velen ervan zijn zelf conservatief
en zijn inderdaad toch vooral langer meelopende politici die intern in
hun partijen inderdaad de strijd niet hebben kunnen winnen. Dittrich
zelf vind ik ook niet de aangewezen trekker, inhoudelijk. Maar dat
neemt niet weg dat er nog een politiek terrein braak ligt dat ik graag
ontgonnen zie worden.

Groeten,
Mark Giebels