Paaseiland-mythe ontkracht

Thu Apr 19 12:10:50 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Hunt spreekt van complexe oorzaken die leidden tot de ondergang van de
>Paaseiland-bevolking, met ratten in een hoofdrol. Kortom, een exclusieve
>theorie over ecologische uitputting door de mens lijkt (deels) achterhaald
>door ander onderzoek. Geheel Popperiaans. Dat betekent nog niet dat de
>vorige onderzoeker de boel heeft belazerd, een *mythe* heeft geschapen etc.

 Dat stond in de referenties die ik gaf...

 De bronnen die ik gaf waren bronnen van wetenschappers die skeptisch staan
 tegenover broeikasmythe/klimaatcatastofe. Dat kan ook moeilijk anders want
 wie daar weer wel in gelooft valt uiteraard een metafoor dienaangaande niet
 snel aan.

 Waar het om gaat is dat men eerder door heeft dat de mythe niet klopt dan
 dat een wetenschapper die daadwerkelijk onderzoek heeft gedaan zijn bevin-
 dingen publiceert. Dat men pseudo-wetenschap op een kilometer afstand kan
 herkennen, ongeacht van wat er feitelijk aan de hand is. Ik weet zelf geen
 bal van het Paaseiland - maar dat het gepresenteerde scenario onjuist was,
 was me wel duidelijk. 't Is dat DePers de naam noemde achter dat scenario
 - ja, en dan is de zaak snel gevonden.

 Het valt me trouwens op dat die broeikas/klimaat/millieu-hype momenteel
 erg snel om zich heen grijpt. Tijgers leggen het loodje, oude gebouwen
 storten ineen - het Paleis op de Dam mag geen schoonmaakbeurt krijgen
 dankzij de broeikas-mythe. Iedereen die iets van de overheid wil, spant de
 mythe voor z'n karretje. Er is welliswaar niets aan de hand - maar het
 heeft overal mee te maken. Een kenmerk van pseudo-wetenschap...

 Op college meteorologie hoorde ik er dan ook niets over. 'Wallace and
 Hobbs' (het standaard meteorologie-boek 'Atmospheric Science' dat ik ooit
 eens voor een tentamen uit m'n hoofd moest leren) zegt er niets over.
 Afgezien van dat het hier gaat om het 'atmosferisch effect' (goed dat dit
 er is trouwens, want anders was de Aarde een onherbergzame ijsplaneet),
    https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind9911&L=d66&X=&P=R27449
 ...want de term 'broeikas-effect' is zelfs niet eens wetenschappelijk
 jargon.