Profilering D66

Tue Apr 3 22:17:11 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Zelf ben ik niet zo'n bewonderaar van ideeen (het gaat er eerder om om
>zoveel mogelijk van ideeen af te komen)

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Dan sluit je mooi aan bij Edmund Burke, (...) Besef ook dat je met deze
>Burkiaanse opvatting in de richting zit van Bart Jan Spruyt, voorman van
>de Edmund Burke stichting, de rechtervleugel van de VVD

 He jessus... Burke is een oude knar uit het voorwetenschappelijke tijd-
 perk, die wist dus van toeten nog blazen... een hele geruststelling...
 [zucht van opluchting].

 Tussen het libertarisme (rechts-liberalisme) en het libertinisme (vrij-
 zinnigheid) gaapt anders een flinke kloof. Bij vrijzinnigheid heeft men
 zich bevrijd van ideeen (op zelfs algemener: van waarden). Als men met
 een probleem wordt geconfronteerd, dan moet men de analyse daarvan nog
 maken (vandaar het pragmatisme - dat is een logische consequentie van
 het libertisnisme). Inzicht ontstaat daarenboven pas *achteraf*.

 Bij een ideologie is de oplossing er eerder dan het formuleren van het
 probleem. Dat zag men heel mooi op die website van Sophie in 't Veld
 staan,
    Identify issues pertaining to the intersection of religion and
    politics in which the political values and principles of the European
    Union (EU) are at stake.
 Ze weet de oplossing al en gaat naarstig op zoek naar passende problemen.
 Ziedaar de onophoudelijke stennis van Opschudding... en het spotten met
 de analyse en het indeterminisme. Daarvoor in de plaats komt een volkomen
 onjuiste opvatting van het causaliteitsbeginsel (vandaar dat gezeur over
 de toekomst) waarbij alles vast ligt. Dat verklaart waarom de koerscrisis-
 makers geen kant opkunnen.

 Ik vraag me al geruime tijd af waarom men maar eindeloos door gaat met
 de eigen vernietiging. Maar nu weten we het dus... het is opzet. Het is
 ideologie. Men heeft geen enkel respect voor de wortels van D66. Kent ze
 trouwens ook niet.

>Pechtold reed een ernstig scheve schaats met die vrouw van Wilders. Hij
>had beter een goed onderbouwd betoog kunnen opzetten over de voor -en
>nadelen van twee paspoorten.

 Dat mag dan zo zijn - maar het maken van een *fout* is niet erg. Als er
 iemand weet dat hij misgekleund heeft met Mw. Wilders dan is het Pechtold
 wel. Maar dat is heel iets anders dan al die mensen die voortdurend op
 zoek zijn naar nieuwe problemen voor hun oplossingen. En daar hoort Pech-
 told gelukkig niet bij. Jij mag hem niet - maar Pechtold is er wel 1 van
 ons...

>Ah, terugverlangen naar de glorietijd...VOC!!!

 Ja, dat was allemaal zo slecht nog niet (integendeel). Of de VDB. Ik ga
 verder waar met name Kohnstamm van de VBD en Glastra van Loon van het oude
 D66 zijn opgehouden (en vastliepen, trouwens). Het lijkt me dat D66 er
 goed aan zou doen om een soortgelijke keuze te maken. Probleem daarbij is
 dat de huidige lichting partijleden niet meer het onderwijs heeft genoten
 dat nodig is om zo'n keuze zelfs maar te kunnen begrijpen.

 Men moet het echt leuk vinden om er eens in te duiken (je zou ze van hun
 terrassen moeten afsleuren). Op een dag als deze - een dag waarop de
 politiek eindelijk eens gaat kijken wat er mis zij met het onderwijs
 (alles dus), prijs ik mij gelukkig nog net aan een mammoetdiplomaatje
 ontsnapt te zijn...