LvdL over vrijzinnigheid

Thu Sep 28 13:29:27 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 LvdL,
>Het recht op vrijzinnigheid is een kernwaarde van D66.
 Ik, daarover,
>Vrijzinnigheid kent geen waarden. Dat is nu juist wat vrijzinnigheid
>betekent... niet dat gezeur over vrijheid...

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM> daar weer over,
>Ze had het over een kernwaarde van D66, niet over een kernwaarde van
>vrijzinnigheid.

 Die zin kan men mogelijk op 2 manieren lezen (ik dacht niet dat ik iets
 anders las dan jij).

>En vrijheid (van handelen) lijkt me wel degelijk een kernwaarde van
    ^^^^^^^^

 Kijk, eigenlijk is vrijheid een beginsel en geen waarde (daar zullen
 jij en ik wel hetzelfde over denken, vermoed ik). Probleem is dat dit
 voor iemand als LvdL anders ligt; ze hanteert 'vrijheid' als een waarde
 (en dus niet langer als een beginsel). Voor haar is 'vrijheid' een doel
 waar ze naar streeft - iets 'moet' vrij zijn (maar dat 'moeten' geeft
 nu juist de onvrijheid aan - want er 'moet' immers helemaal niets).

>ze analyseerde hier de achterliggende redenen van het huidige conservatieve
>politieke klimaat. Dat dat voortkomt uit angst voor de toekomst lijkt me
>een terechte constatering.

 Iedereen-die-conservatief-is heeft het steeds over de 'toekomst' - een
 heilsparadijs waarin de bekrompenheid op ons allen is neergedaald en we
 ons maar naar de voorschriften dienen te richten. De voorschriften van
 LvdL gaan over Europa, Globalisering (lijkt me in strijd met elkaar,
 trouwens), duurzaamheid, homohupsakee en dergelijke. Ze heeft geen bood-
 schap aan Eurosceptici en anderen die vraagtekens bij dergelijke waarden
 leggen. Daarom is ze deterministisch.

 Op het moment dat iemand het woord 'toekomst' gebruikt, weet men wel
 weer hoe laat het is: in dat heilsparadijs is of die persoon de baas (en
 moeten we doen wat hij/zij zegt) of heerst zijn/haar grote gelijk - des-
 noods als een apocalips.

 Positief puntje: ik vind LvdL overigens wel wat rustiger de laatste tijd.

>Sociaal-liberalisme heeft geen eenduidige definitie.

 Jammer genoeg niet. Dan was het scoren voor open doel.  :-(

 Het is meer een soort bal waaraan men zichzelf ketent. Men kan letterlijk
 geen kant meer op. Men kan de bal alleen aan anderen tonen en zeggen:
 'Ziehier, dit is mijn bal ! Ik weet niet waarom ik hem eigenlijk draag
 maar zeul dat ding overal met me mee; men heeft van mij niets te verwachten
 zolang ik mijzelf wens te ketenen.' Zoiets dus. De een ketent zich aan
 God, de andere aan een bal. Maar geketend is men.

 Enfin, over 1 minuutje is Balkieboy weer aan het woord...
 Draagt hij een pruik, een haarstukje ?
 Of heeft'ie z'n haar wat raar geverfd ?

 't Is in elk geval geen gezicht... (ook geen twee)...

 Marc Fluks, Amsterdam