LvdL over vrijzinnigheid

Thu Sep 28 12:19:08 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Kaj Leers <mail at KAJLEERS.NL>,
>Ik vind het betrekkelijk naief van je om kennelijk te denken dat de
>bijdrage van LvdL in de kamer niet eerst doorgenomen is met je Heiland,
>Alexander Pechtold

 Dat heb ik me wel even afgevraagd (ik weet het natuurlijk niet). Het
 viel me op dat LvdL in de tekst plotseling overschakelt op het 'ik' -
 dus ik neem voorlopig maar aan dat het *beslist niet* met Pechtold is
 doorgenomen.

>Mag ik hier dan uit concluderen dat jij vindt dat Pechtold het op de
>punten die jij aansnijdt, het ook bij het verkeerde eind heeft?

 Pechtold is beslist geen LvdL. Ik zet die stap die jij (mogelijk terecht)
 maakt dus niet. Het ging mij om het oneigenlijk gebruik van het woord
 'vrijzinnig' door iemand die daar (met haar opschuddingsclub) juist een
 eind aan gemaakt heeft. Het laatste wat men van LvdL kan zeggen is dat
 ze 'vrijzinnig' zou zijn. Vandaar dat ze in de verdediging van het begrip
 waarmee ze aan de haal gaat, voortdurend dingen zegt dat tegen de vrij-
 zinnigheid indruist.

 Ik haal Pechtold er dus liever niet bij (die lijkt me hier wel aan de
 goede kant te staan, hij moet alleen iedereen een beetje te vriend hou-
 den; mocht LvdL hem haar bijdrage eerst ter commentaar heeft voorgelegd,
 dan heeft hij niet veel keus - ik zou dan 'neen' zeggen, hij misschien
 'ja' - ik weet dat niet).

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Vrijzinnigheid is juist *toelaten* dat anderen werkelijk anders zijn,
>juist *accepteren* dat vrijheid inhoudt dat ergelijke, weerzinwekkende,
>vreselijk en onacceptabele dingen worden gezegd en anderszins geuit.

 Ja precies. Zo zie ik dat ook.

 Marc Fluks, Amsterdam

 Overigens: een paar minuten geleden is de stemming voor de lijst beein-
 digd. Ben benieuwd naar de resultaten (ik zette Hein op 1 en Bertus op
 2, daarna wat tweede voorkeur en afvullen lijstje met namen die niet op
 de lijst van de commissie voorkwamen)... Mogelijk staat het morgen op
 de D66 website ?