Pechtold: Hoe wordt men ook al weer minister ?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Sep 25 12:35:26 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

mail at kajleers.nl wrote:

>Een cultuuromslag onder de ambtenaren in het ministerie. Het schijnt een bijzonder ingekakt zooitje
>te zijn geworden onder Pechtold, maar Nicolai heeft er stevig de wind in gezet en sindsdien schijnt
>men dus weer hard en met plezier te werken. Toegegeven: plannen van de voormalige minister
>intrekken en afschieten is natuurlijk veel makkelijker, maar toch.

Leiderschap, daar gaat het om. Ik heb (voor m'n werk ook) met veel
ambtenaren gesproken van het ministerie en ze zeiden vrijwel allemaal
dat ze zich niet gestimuleerd en aangesprken voelden door AP. "Hij was
alleen met zichzelf bezig en had geen idee hoe WIJ dat beleefden", zei
me een ambtenaar. Nicolai heeft eerst contact gemaakt met zijn
ambtenaren en HEN laten praten, hoorde ik. Daardoor ontstond snel
commitment. Leiderschap, daar gaat het om. Dat is geen woord maar een
houding, een gedragssoort, een aanpak, een uitstraling.