Normen en waarden: No-claim gekte blijkt achteraf gevalletje van miscommunicatie

Kaj Leers mail at KAJLEERS.NL
Fri Sep 22 13:06:20 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Of je wel of niet een deel terugkrijgt moet je het duidelijk maken wat het
>kost. Ik snap het even niet. En dan nog, als je toch al door je noclaim heen
>bent is het toch niet belangrijk meer wat het kost, nooit meer dan de
>noclaim toch?
>Gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel tgv de gezonde mensen en om over
>de ruggen van zieke mensen de pemies lager te houden.

Het is nog erger dan dat: die hele no-claim regeling was niks anders dan een politiek compromis.
Het originele voorstel, stevig gesteund door VVD, D66 en LPF, leidde tot commotie onder CDA'ers
vanwege enkele roodhete interne peilingen die lieten zien dat een groot deel van de CDA-achterban
het er he-le-maal niet mee eens was. En dus kwam dat compromis er onder grote druk van Verhagen &
Co.

Nu dit kabinet op zijn eind loopt en de eerder voorgespiegelde besparingsberekeningen fors tegen
blijken te vallen (slechts 150 mln eur besparing ipv eerder geprojecteerde meer dan 1 miljard) wil
het CDA de regeling opeens weer van tafel, ook al omdat nu opeens blijkt dat een groot deel van de
achterban juist weer pissed-off is vanwege het in de media zwaarbelichte feit dat chronisch zieken
en gehandicapten de dupe ervan zijn.

Kortom, die regeling kwam er grotendeels omdat het CDA om puur partijpolitieke redenen dreigde mee
te stemmen met PvdA, GroenLinks en SP en nog wat partijtjes als Hoogervorst had vastgehouden aan
zijn originele voorstel. En dat had weer voor grote politieke problemen in het kabinet gezorgd.

NL is dus wederom belazerd.

Kaj