Peilingen 15 sepember 2006

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sat Sep 16 00:31:21 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<knip>
Peiling enz
</knip>

Hmmm.... Ik weet het niet en daarom vraag ik het hier even, misschien weet
één van jullie het: is er ook een peiling ergens die het verwachte
opkomstpercentage 'voorspelt'? Ben ik erg benieuwd naar, gezien het gezweef
en geschuif.

Goed, mijn visie op deze peiling per partij:

PvdA: Verbaast me niet, dat ze negatief aan het uitbalanceren zijn.
PvdA-team zelf houdt rekening met, en mikt op, een uitslag ergens tussen de
40 en 45 zetels.
CDA: Inderdaad, zoals redactionele tekst op de Politieke Barometer-site ook
poneert: hier wreekt zich volgens mij Donner's uitspraken.
VVD: 2 zetels meer dan vorige week - die móeten bij het CDA vandaan komen.
D66: 2 zetels, één meer dan de afgelopen drie weken. Geeft alleen maar aan
dat er bij PvdA / CDA / VVD *dit* (knipt met vingers) hoeft te gebeuren en
enkele Nederlanders maken direct een uitstapje.
SP: Men lijkt het voor elkaar te hebben; in de strijd tussen PvdA en SP
wordt GroenLinks kind van de rekening.
GroenLinks: Lijkt nu echt last te krijgen van het "D66-syndroom"; tussen
twee meer uitgesproken partijen vastzitten.
ChristenUnie: Dé luis in de pels van het CDA. Niet-christenen flirten met de
VVD, hardcore ggggristenen stappen over naar CU.
Wilders: van 2 naar 3. Het Donner-Sharia-effect, vermoed ik.

Algemeen: komende week Prinsjesdag, met uiteraard veel cadeautjes van CDA en
VVD. En je hoort het de commentatoren tijdens de journaals al zeggen: "het
is verkiezingstijd en dus..."
En ook, de dag daarop, *zwaar* weer voor het CDA, want op 21 september komt
het Schipholbrand-rapport ter sprake tijdens een debat. Ik verheug mij nu
al.

Dan nog kort de zorg die veel mensen - en ook ik in eerste instantie -
hadden over die ene peiling van  vorige week waaruit blijkt dat Nederlanders
meer vertrouwen zouden hebben in Balkenende dan in Bos. Ik werd direct
aangeklampt, gemaild en gebeld door vrienden, kennissen en weet ik veel die
het niet konden geloven, na al die jaren van duisternis onder Balkenende
I, -II en nu -III.
Maar het klopt wel, en het zegt he-le-maal niks. Want ik heb hier een
alleraardigst boekje liggen met een stapel onderzoeken en peilingen,
gehouden tijdens en na de Fortuyn-periode, waaruit spijker- en glashard
blijkt dat een overgrote meerderheid van de Fortuyn-stemmers juist Pim
Fortuyn het minst vertrouwden; Ad Melkert(!) vertrouwden ze juist meer (hij
voerde in sommige peilingen juist de lijst aan) dan Fortuyn als de vraag
gesteld werd: "wie van de lijsttrekkers vertrouwt u het premierschap toe?"
Een echte eye-opener.
Maar het ging die Fortuynstemmers dan ook niet om de persoon Fortuyn, nee:
het ging om 's mans ideeën en de oppositie die hij voerde tegen 'de
gevestigde orde'.
Kortom, Bos hoeft zich geen zorgen te maken.

Kaj