PvdA gedoodverfde winnaar bij verkiezingen

Kaj mail at KAJLEERS.NL
Sat Sep 16 00:02:23 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Cijferaars,
>
> Blijkens bijgaand artikel wil 27% van onze kiezers voor Bos als premier
> kiezen. Hoeveel zetel (mag in breuken) kost ons dat en hoe rijk wordt de
> PvdA daarvan?

Ik vind het een hoogst tendentieus en juist *niet* op cijfers gebaseerd
artikel. De kop dekt absoluut de lading van het artikel niet. De kop had,
gezien de inhoud, eigenlijk moeten zijn: "De PvdA zóu de grootste partij
kunnen worden, maar dat zóu ook niet zo kunnen zijn. Denken we."

Het is één aaneenrijging van aannames, misschiennetjes, vergelijkingen met
historische situaties die absoluut niet van toepassing zijn op het nu, en zo
verder.
Op basis van een kiezerspotentieel van een partij voorspellen dat die partij
ook daadwerkelijk de grootste wordt is spelen met vuur.

Ennuh, daarbij..... Op dit soort koppen zit men bij het PvdA-campagneteam
ab-so-luut niet te wachten, want het kan leiden tot berusting bij mensen die
neigen PvdA te stemmen, maar op het moment supreme denken: "ach, de PvdA
wordt toch wel de grootste, ik kan net zo goed thuisblijven met dit
takkeweer". Gevolg: het CDA wint alsnog want de CDA-kiezer is juist extra
gemotiveerd om te voorkomen dat de PvdA de grootste wordt.

Kaj