Liberaal Democratische Partij - best interessant!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 14 11:56:55 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Goed zo Bernard, je zit bij een partij om iets te bereiken, niet om
> als Hein egocentrisch en respectloos naar anderen toe alles af te
> kraken, en tegelijkertijd zelf het respect te verlangen dat je op die
> manier gewoon niet verdient.
>
> Dat gepraat over peilingen en hoe weinig zetels wel niet en praten
> over 'ingestort' en 'opheffen' komt voor uit de wens tot kleineren,
> uit vijandschap, en heeft het nivo van een conversatie over de lotto.
>
> Politiek gaat over ideeën, debat, beleid, over wat we samen willen.
> [...]

Beste Bart, calm down my friend.
Probeer even onderscheid te maken tussen kritiek, steun, betrokkenheid
en vrijheid van uiting. Kritiek ís niet egocentrisch, maar een vrije
uiting van betrokkenheid. Kritiek kan hout snijden of niet, that;s the
question. Zou het niet verstandiger zijn als we de kritiek die ik  uit
(en velen met me) op het reilen en zeilen van D66  eens inhoudelijk te
bespreken? In stede van de etiketten /egocentrisme/ en /respectloosheid/
op de critici te plakken?

Er ís geen wens tot vijandschap, en er is geen wens tot kleineren. In
ieder geval niet bij mij. Wel word ik vanuit sommige D66 burelen
geconfronteerd met vijandschap en de wens tot kleineren. Waarom, vraag
ik bijvoorbeeld, word ik steevast als "ongeleid projectiel"
afgeschilderd als ik kritiek heb? Waarom werden de Ongehoord-mensen
afgeserveerd als negatief en onbeduidend? Ze hadden gelijk! Ze
voorspelden reeds in 2002 de teloorgang van het D66 electoraat en
luidden de klok. Maar klokkenluiders worden, óók in een zich vrijzinnig
noemende partij, steevast afgeserveerd en kaltgestellt. Dat komt op míj
respectloos over, beste Bart. Ook de wijze waarop in ondervraagd ben
door de SAC kwam me respectloos over.

Waku Up, Bart, goede morgen. De peilingen zijn dagkoersen, OK, maar een
lange serie van dagkoersen geeft een trend aan. Als aandelen elke dag
0.1 procent dalen, dan heb je na een jaar toch een aanzienlijk verlies.
En dat is zo voor D66. De trend is al járen neerdalend. Bij verkiezingen
en bij peilingen. Zal ik het rijtje nog even noemen: 24, 14, 7,
6......4,3,2,1.....Dit constateren, is dat "alles afkraken" of gewoon de
feiten constateren en de alarmbel slaan? Ga die Titanic nog eens zien,
die heerlijke sentimentele film. Als de Titanic aan het zinken is, de
ruimen vollopen en de ondergang onafwendbaar is, proosten de dames en
heren met koele champagne, speelt het orkestje en danst men zelfs.
Inderdaad, ideeën, daar gaat het over. Bezieling, idealen, visie,
overtuiging. En de liberaal democratische ideeén in dit land, de
vrijzinnigheid, het vrijheidsstreven met een sociaal geweten, dat alles
hoort in goede, betrouwbare handen te zijn, in integere handen. Niet in
de handen van een kleine vriendenclub die "outsiders" en critici
afserveert en aan de kant zet.